Miljöpartist vill lagstifta om digitala annonsintäkter

2014-11-06 08:07 Anton Andersson  

UPPDATERAD. Miljöpartiets ledamot i kulturutskottet, Niclas Malmberg, vill se en fördelningsmodell av annonsintäkter på internet.

I takt med att annonsörer priroterar digital annonsering blir de regionala och lokala nyhetsredaktionernas ekonomiska situation allt kärvare.

För att värna den regionala nyhetsbevakningen måste därför Googles dominans på området stoppas, skriver Niclas Malmberg, miljöpartiets ledamot i kulturutskottet i en motion. Exemplet Spotify visar att det går, menar Malmberg.

– Vi ser en dramatisk utveckling just nu. Redaktion efter redaktion skär ner eller lägger ner helt. Utifrån det har jag tittat på Spotifylösningen där de som tillhandahöll tekniken samtidigt slöt avtal och gav ersättning till upphovsmännen. Samma princip bör gälla här, säger Niclas Malmberg till Dagens Media.

I motionen argumenterar han för en en lagmässigt reglerad fördelningsmodell. Inspiration för en sådan lösning menar han finns att hämta internationellt, inte minst i Frankrike där Google efter hot om lagstiftning gått med på att betala över en halv miljard kronor till en fond som ska hjälpa franska lokalmedier att utveckla sin onlineverksamhet.

– Som det är nu suger Google upp i princip allt och jag har svårt att tro att det kommer ändras inom överskådlig framtid. Helst ser jag en bredare uppgörelse, i Norden eller ännu hellre hela EU. Men varför skulle det franska exemplet inte fungera även här?

Malmberg föreslår vidare att den bästa lösningen vore att annonsintäkterna fördelades utifrån en formel som motsvarar träffarna i sökmotorerna.

På så sätt kan nyheter på nätet fortsätta vara en fri tillgång för läsarna, samtidigt som redaktionerna får intäkter utifrån sin trafik.

Här kan du läsa om miljöpartiets planer på en förändring av den digitala momsen redan nästa år.

LÄS OCKSÅ GOOGLES SVAR:

Google om MP:s attack: "Vi är bara en av många spelare på marknaden" 

Anton Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt