Mediakungen: ”Byråerna är rädda att fusket ska komma ut”

2013-11-21 08:37 Erik Wisterberg  

För Dagens Media berättar Micke, 23, om hur reklambyråerna hör av sig – för att fejka framgång för kundernas kampanjer.

Micke är 23 år gammal. Jobbar som elektriker på dagarna – och säljare av framgång i sociala medier, på kvällar och helger tillsammans med sin fru Sanna, 21.

Dagens Medias reporter iklädde sig rollen som fuskande reklamare för att få kontakt med parets sajt Mediakungen.se, och för att få en oförvanskad bild av hur handeln med views, likes och followers går till.

Under mötet med Dagens Medias reporter erbjöd sig Micke att leverera falska visningar på Youtube och fejkade följare på Twitter.

Syftet: Att blåsa reklamarens kund genom att blåsa upp siffrorna för en viralkamampanj för att få den att framstå som framgångsrik.

Allt skulle ske i det fördolda.

– Jag vill inte att min chef eller att vår kund ska få reda på något av detta, sade Dagens Medias reporter.

Micke lutade sig över bordet och lovade att leverera under full sekretess.

Läs: Här säljer han 100 000 Youtube-views

Nu är bluffen avstyrd. Micke har fått reda på att den fuskande reklamaren egentligen är Dagens Medias reporter.

Under löfte om att få förbli anonym har Micke gått med på att göra en riktig intervju om sin affärsverksamhet.

Om upplägget, att hjälpa en reklambyrå blåsa sin kund, säger han idag:

– Det kändes inte helt hundra, å andra sidan brukar jag inte begära så mycket bakgrundsinformation.

Vilket moraliskt ansvar känner du?

– Man skulle kunna gå bakom ryggen på en köpare för att få det att se ut som en kampanj går bättre än vad den gör. Det moraliska ansvaret ligger hos reklambyrån, som jag ser det. Det är också byrån som skulle råka illa ut om det avslöjas.

– Som jag ser det har jag levererat en tjänst som kan jämföras med vilken SEO-tjänst som helst.

Micke och Sanna kom i kontakt med Mediakungen.se när Sanna var arbetslös och bloggade. Hon märkte att många köpte trafik.

I somras såg Sanna att Mediakungen.se, en av de få aktörer som erbjuder klick mot betalning i Sverige, var till salu.

– Min tjej såg möjligheterna i att sälja trafik till bloggare, eftersom det är väldigt svårt att få mycket trafik till en blogg, berättar Micke.

Sanna var då arbetslös. För 14 000 kronor köpte Micke och Sanna loss sajten och fick tillgång till dess leverantörer.

Den tidigare ägaren hade marknadsfört Mediakungen genom ett samarbete med bloggaren Hanna Widerstedt. Även Micke och Sanna använder bytesaffärer med bloggare för att marknadsföra sajten.

– Vi har samarbetat med några bloggerskor som skrivit om vår tjänst.

Vilka då?

– Det kan jag inte säga. Det är skamligt för dem, eftersom det är många som inte tycker att det är okej att köpa trafik. Men det är halvkända bloggar som får trafik från oss mot att de skriver om vår sajt.

Efter ett halvår började Mediakungen att gå jämt upp. Nu har Sanna fått ett vanligt jobb som säljare i en butik. Paret driver Mediakungen mest som ett hobbyprojekt.

Micke är övertygad om att många, både bloggare, företag och byråer använder liknande tjänster för att blåsa upp sina siffror på nätet.

– Det finns förmodligen ett stort mörkertal. Även stora skivbolag har ju fuskat med siffrorna, så det är vanligare än vad man tror.

Har ni hjälpt reklambyråer att fuska?

– Det är några byråer som har hört av sig och varit sugna, men det har hittills inte varit någon känd reklambyrå som har gjort någon affär. De är nog rädda att det ska komma ut att de fuskar.

Däremot har Mediakungen hjälpt artister som vill få det att framstå som att deras material på Youtube är populärt.

Kan man leva på den här typen av verksamhet?

– Jag har funderat på det själv. Det kanske finns tillräckligt många som använder den här typen av tjänster för att man ska kunna plocka marknadsandelar.

Du har inget bolag, hur bokför du intäkterna?

– Jag tar upp dem i min personliga deklaration.

Du undanhåller inte inkomster från beskattning?

– Nej, det är helt vitt.

Mediakungen omsätter enligt Micke inga stora summor. Intäkterna kommer främst från bloggare som varje vecka eller månad köper Mediakungens paket.

För 1399 kronor lovas 50 000 extra besök i Bloggportalens rankning.

10 000 unika views på Youtube kostar 349 kronor.

Twitterföljare, som är klurigare att tillverka, är dyrare. För 1995 kronor utlovas 10 000 falska följare – som ofta försvinner efter några månader.

Även om Micke säger sig ha en ”transparent inställning” till sin affärsverksamhet vill han och Sanna inte framträda med namn och bild.

– Många i vår närhet vet inte att vi håller på med detta. Jag tror inte direkt att jag skulle bli bombhotad, men vi vill gärna hålla det privat, säger Micke.

Fotnot: Micke och Sanna heter i verkligheten något annat.

Vet du mer om fusket på de sociala sajterna? Kontakta reporternerik@dagensmedia.se eller 0735-931030. Du kan vara anonym.

LÄS HELA REPORTAGET OM MEDIAKUNGEN och den globala handeln med likes, views och klick i det nya numret av Dagens Medias tidning.

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 20, 2013 

Dagens Media #20 utkommer i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android samt via Readly.

LÄS ÄVEN:

Youtube: ”Vi ser allvarligt på missbruk” 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>