”Många missförstår sociala medier”

2010-06-24 13:12 Synnöve Almer  

Googles förra europachef för webbanalys Brian Clifton ger "chattande" twittrare en känga och bidrar med sina bästa råd för en effektiv närvaro i sociala medier.

– Det vanligaste misstaget är att använda sociala nätverk som annonsnätverk. Social media är inte tv via internet. Det liknar mer att delta i ett telefonkonferenssamtal med likasinnade, säger Brian Clifton, numera boende i Sverige och bland annat konsult på sökmarknadsföringsbolaget Search Integration.

Har man som annonsör inget att säga ska man vara tyst, tillägger han. Många företag gör misstaget att bara trycka ut sina försäljningsbudskap i sociala medier, vilket snarare ger en negativ effekt om det inte är kristallklart att just det är själva syftet med forumet.

Brian Clifton tycker att många användare felaktigt använder Twitter som ett chatforum och berättar vad de gör och hur de mår. Det fungerar för kändisar och bland vänner, men inte för annonsörer utan resulterar bara i en massa onödigt brus.

– Det finns inget egenvärde i att publicera så många tweets som möjligt, kvalitet måste råda över kvantitet. Annars riskerar dina viktiga budskap att drunkna i din egen ström.

Själv använder han Twitter som ett masskommunikationsmedium för att dela kunskap.

– Använd Twitter för att stötta din sajt eller blogg. Berätta om att innehållet finns på Twitter och hänvisa vidare. Säkerställ att du har kampanjparametrar i länken innan du kortar ner den för Twitter. Då kan du se vilka besökare som kommer från en viss tweet, säger Brian Clifton.

Även om man som annonsör behöver tänka till lite innan man ger sig in i sociala medier, så är det övergripande rådet att sätta igång och pröva sig fram.

– Bara Facebook har 400 miljoner medlemmar och är den näst mest trafikerade sajten. Följaktligen uppstår det en massa affärsmöjligheter genom att interagera i sociala medier, säger han.

Förutom att skapa kännedom och öka trafik, prenumerationer eller avslut på sajten så kan sociala medier generera nya partnerskapsmöjligheter. De kan även öka rankningen på sökmotorerna och vara ett sätt att minska marknadsföringskostnaderna.

– Jag vill särskilt lyfta fram de ibland bortglömda möjligheterna att i sociala medier göra marknads- och konkurrentanalys, rekrytera, göra målgruppsresearch och odla ambassadörer.

Det är viktigt att sedan mäta resultatet och följa upp aktiviteten i sociala medier. Brian Cliftons råd är att inte värdera resultatet i antal egna tweets, antal följare eller Facebook fans. Det är mer betydelsefullt att analysera vilka som adderar mest värde till företaget i form av rekommendationer, recensioner eller annat. Mät till exempel antalet retweets per 1000 följare, antalet kommentarer per blogginlägg eller antalet omnämnanden av företagets namn.

Artikeln är uppdaterad. I den tidigare versionen kunde Brian Cliftons resonemang missförstås. Dagens Media beklagar detta.

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt