Lunarstorm släcks i sommar

2010-06-08 16:19 Synnöve Almer  

I januari var det dags för MTG:s Playahead att tacka för kaffet och i sommar släcker Wyatt ner gamla Lunarstorm, kan Dagensmedia.se avslöja. Användarna ska lockas över till nystarten LS8.

Lunarstorm har sakta men säkert dalat på Kia-listan sedan sin storhetstid då sajten toppade på 1,6 miljoner unika besökare under 2006. I den senaste mätningen är antalet drygt 100 000.

– Det är inget att sticka under stol med att Lunarstorm inte har fungerat så bra på senare år. Folk tröttnar alltid på varumärken så småningom om man inte förnyar sig tillräckligt bra. Man blev nog lite för stora och oflexibla för att se vartåt det barkade, säger Andreas Ödman, ansvarig för Lunarstorm på Wyatt Media Group.

Han är en av dem som varit med från år 2000 då Lunarstorm fick sitt namn, men lämnade bolaget när Lunarworks flyttade från Varberg till Stockholm. Nu är han tillbaka tillsammans ytterligare tre gamla Lunarstorm-kollegor.

– För ett år sedan fick vi frågan om vi ville ta hand om Lunarstorm igen. Vi tyckte att Lunarstorm hade blivit för stort och komplext, så därför har vi byggt ett helt nytt community så som det borde se ut tio år senare, säger Andreas Ödman.

I februari öppnades LS8.se upp som betaversion och i dag har sajten omkring 2 000 inbjudna användare. I sommar släcker Wyatt ner Lunarstorm och alla som vill uppmanas att flytta till nya LS8 – en förkortning av Lunarstorm version 8.

– Det ursprungliga Lunarstorm var en plattform för skapandet av nya relationer. Många communitys handlar om att underhålla befintliga relationer, men om man kan hjälpa medlemmar att skapa nya relationer är det lite mer krut i det. Vi vill hitta tillbaka till det, säger Andreas Ödman.

Hur ser ni på konkurrensen från Facebook?

– Vår målgrupp är ungdomar i gymnasieåldern. De har ett behov av att utforska sig själva och andra. På Facebook ges det inte riktigt sådana möjligheter.

Den nya versionen av Lunarstorm ska bli mer publiceringsvänlig och det som användarna bidrar med får större synlighet. Det innehåll som besökarna ser anpassas även efter deras profil och intresseområden.

– Intäkterna bygger till en början på kampanjer och olika samarbeten. Vi hoppas ha bortåt 200 000 unika besökare till årsskiftet, säger Andreas Ödman.

Läs mer om raset för svenska communities i senaste numret av Dagens Media eller i DM Plus.

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt