Kollar mobilen 150 gånger – per dag

2013-12-06 05:14 Malin Ljungberg  

Mobilanvändarna börjar veckan med nyheter och avslutar med väder. Det visar statistik från Widespace.

En genomsnittsanvändare tittar på sin smartphone cirka 150 gånger under en dag. Enligt europeisk statistik från Widespace syns tydliga skillnader i vilka dagar och tidpunkter som telefonen används mest och vad vi tittar på just då. Något som kan hjälpa mobilannonsörers planering av kampanjer.

– Vi vet att mobilannonsering är väldigt effektivt. Med vår undersökning vill vi nu kunna effektivisera ännu mer så att annonsörer sätter ut sina kampanjer på rätt plats, där de gör nytta, säger Henric Ehrenblad, grundare och vice vd på Widespace till Dagens Media.

Mobilanvändningen är som störst mellan söndag och onsdag, men sjunker sedan fram emot helgen, enligt statistiken. Den typiska mobilanvändaren börjar veckan med nyheter. Under helgen är istället vädret mer intressant.

På lunchen är det dags för musik, en koll på börskuserna, se på ett klipp från gårdagens matcher och lösa familjerelaterade uppgifter.

Under eftermiddagen håller man kontakten på sociala nätverk, går in på portaler, kollar på mode och andra livsstilssajter och underhållning.

På kvällen är användandet som högst och då handlar det främst om att koppla av med spel, underhållning och sport.

– Nu slipper företag manuellt gissa sig till var en annons gör nytta. Vi vet när användarna är som mest aktiva och var, vilket underlättar för en annonsör när en kampanj planeras.

Widespace är ett företag inom mobilannonsering. Företaget grundades i Sverige 2007 och har idag kontor i åtta länder i Europa.

Malin Ljungberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt