"Kasta dig in i diskussionen"

2010-04-08 12:03  

För många företag missar poängen och håller fortfarande krampaktigt fast i tron att de kan styra sitt varumärke i de sociala medierna, skriver Johan Hedberg och Pia Högberg.

För drygt ett år sen skrev Johan att fega svenska företag missar mikrobloggsrevolutionen. Medan kunderna talade stod företagen vid sidan om och kliade sig i huvudet. Kritikerna menade att det inte är strategiskt korrekt att haka på varje ny trend, särskilt inte innan den blivit brett accepterad.

Till viss del har de fått rätt, till viss del har flera företag under det år som gått gjort något helt fantastiskt - de har börjat lyssna.

Det är inte utan att bli lyckliga vi ser att en jätte som SJ har börjat lyssna på sina kunder (och se vad som händer), att Skistar och Idre Fjäll gnabbas om vem som har mest snö samtidigt som de pushar varandra till nya stordåd, att Saltå Kvarn galant vänder en klagande kund till ett fan, att vi bevittnar hur fler och fler mindre företag och leverantörer inser att de faktiskt kan fånga upp och knyta till sig nya kunder (cred till er Kullander!).

Men trots många goda exempel kvarstår detta faktum - även om vi ser fler och fler företag använda sig av sociala media-plattformar - "för att man måste" - är det inte tillräckligt många företag som använder sig av dem som de är tänkta att fungera. Det vill säga ett verktyg för rak och enkel kommunikation.

Fortfarande håller man krampaktigt fast i tron om att man kan styra över sitt varumärke genom att till exempel stänga av kommentarsfunktioner på företagsbloggen eller dundra ut sin förträfflighet via Twitter, utan att ta hänsyn till vad kunder, medarbetare eller potentiella fans säger om en därute.

Det man missar är ju själva poängen. Genom att lyssna på vad människor runt omkring dig har att säga om ditt företag får du gratis produktutveckling, kan förbättra din kundservice, kan knyta till dig kunder som blir ambassadörer för ditt varumärke, kan hantera kriser innan de uppstår och vara en del av det ekosystem som existerar kring just dig och din produkt.

Allt detta bidrar till att du behåller kontrollen över ditt varumärke. För när det väl kommer till kritan så pratar folk om dig vare sig du vill det eller inte. Frågan är bara vad du tänker göra åt det? 

Vi föreslår att du kastar dig in i diskussionen.

Så. Skippa snacket om vikten av närvaro på sociala media-plattformar och börja fundera över hur du driver din affär. Genom att lyssna kan du anpassa dina produkter, vinna ambassadörer och bli mer proaktiv. Genom att lyssna skapar du affärsnytta och säljer mer.

Och vem vill inte vara med då?

Johan Hedberg, pr-konsult på Springtime
Pia Högberg, creative director

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt