”Inte meningen att förolämpa”

2012-06-13 08:51 Madeleine Östlund  

Visit Sweden har inga planer på att stoppa Sonja Abrahamssons twittrande från kontot @sweden. Enligt marknadsdirektören Maria Ziv bryter de kontroversiella tweetsen inte mot reglerna.

Som dagensmedia.se tidigare berättat har Nyheter 24-krönikören Sonja Abrahamssons twittrande om bland annat judar fått stark kritik, och även uppmärksammats av utländska medier som The Wall Street Journal och den amerikanske tv-profilen Stephen Colbert.

– Vi följer givetvis kontot och det Sonja Abrahamsson skriver. Tweetsen har upprört många, men det är inte vår mening att folk ska bli förolämpade – det känns tråkigt, säger Maria Ziv.

– Men samtidigt vill vi inte hamna i en situation där vi börjar censurera det som skrivs. Vi har vissa regler som våra curators måste följa, och innan de bryter mot dem tänker vi inte stänga ner kontot.

Enligt Visit Swedens regler får twittrarna inte bryta mot lagen, de får heller inte marknadsföra produkter eller sig själva, och de får inte skriva något som riskerar nationens säkerhet.

– Vi har gjort bedömningen att det Sonja Abrahamsson skrev igår inte bryter mot reglerna och vi tänker inte stänga ner kontot.

Tack vare Sonja Abrahamssons kontroversiella tweets har antalet följare ökat lavinartat. Förra veckan hade kontot cirka 30 000 följare. Idag har @sweden 41 231 följare, berättar Maria Ziv.

– Vi har fått ett otroligt genomslag, mycket tack vare diskussionen som startat i internationella medier.

Kampanjen ”Curators of Sweden” drog igång 10 december förra året. Det här är den första större kontroversen kring kontot hittills.

– Vi väljer personer som är väldigt olika och då är det alltid någon som blir irriterad. Vi visste när vi gick in i projektet att det skulle skapa reaktioner och debatt.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>