Instant Articles öppnas upp

2016-02-18 07:29 Madeleine Östlund  
Aftonbladet och Expressen testar Instant articles. Foto: Pressbild från Facebook.

Facebooks Instant Articles blir i april tillgängligt för alla publicister.

Sedan tidigare har bara utvalda publicister haft tillgång till Facebooks Instant Articles. I Sverige var Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan, Nyheter24, Aller Media, Kit och Stampen med i en testrunda som inleddes i slutet på förra året.

Men den 12 april, samtidigt som Facebook har sin F8-konferens, ska Instant Articles öppnas för alla publicister. Det skriver Josh Roberts, produktchef på Facebook, i ett blogginlägg.

Instant articles innebär i korthet att mediernas material publiceras direkt på Facebook för mobilanvändare (Iphone och Android).

Facebook erbjuder kortare laddtid och ett gränssnitt speciellt anpassat för Facebook. Medierna kan antingen sälja annonser själva i anslutning till materialet och behålla intäkterna, eller låta Facebook sköta annonsförsäljningen. För det tar Facebook i nuläget 30 procent av intäkterna.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt