Instagram ökar med raketfart

2015-10-05 07:55 Frida Nygren  

Instagram fyller fem år imorgon och ökar i raketfart men det är fortfarande Facebook som dominerar svenskarnas vardag.

Instagram fyller imorgon fem år och fotoappen ökar i raketfart. Det visar ny statistik från internetstiftelsen IIS kommande rapport ”Svenskarna och internet 2015”. Sammanställningen innehåller också ny statistik över svenskarnas användning av Facebook, Twitter, Linkedin och Snapchat.

Undersökningen visar att det är Instagram som ökar mest och nu använder 40 procent av alla internetanvändare Instagram och nästan en fjärdedel, 23 procent, gör det dagligen.

Flitigast av alla är de yngre tonårstjejerna, 12-15 år, där 83 procent använder Instagram dagligen.

– Instagram är på många sätt ett lättare sätt att kommunicera, och vi ser att den här typen av  bildkommunikation har blivit allt vanligare. Sedan har jag hört från yngre tonåringar att när ens föräldrar börjar med Facebook så går man över till Instagram, säger Pamela Davidsson, statistikansvarig på IIS till Dagens Media.

Undersökningen visar även att Facebook fortsätter att öka och det är fortfarande den tjänst som är populärast bland svenskarna, då 70 procent av internetanvändarna använder Facebook någon gång, hälften gör det dagligen.

– Det som är intressant med undersökningen är att det är konstigt att Facebook inte har dött ännu. Vi märker att de yngre har lämnat Facebook för just Instagram och Snapchat men att det är fler och fler äldre som ansluter sig till nätverket.

Varför är Facebook fortfarande störst?

– Det har blivit en del av vår vardag, vårt digitala fikarum där vi kan uppdatera oss om allt som händer runt omkring. Vi märker att 50 procent av alla internetanvändare är inne på sajten varje dag.

För första gången har även undersökningen frågat om användningen av Snapchat och totalt är det 21 procent av alla internetanvändarna som använder Snapchat.

Undersökningen visar även att användningen av Twitter nästan har fördubblats på tre år.

– Vi ser att Twitter är männens nätverk och Linkedin utmärker sig genom att inte ha majoriteten av sina användare i de yngsta åldersgrupperna. Detta är inte så konstigt med tanke på att det riktar sig till yrkesverksamma. Men det är intressant att de sociala nätverken skiljer sig åt så mycket som de gör.

Så många använder:

Facebook: 70 procent

Instagram: 40 procent

Twitter: 22 procent

Linkedin: 22 procent

Snapchat: 21 procent

Frida Nygren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt