Ida Warg: "Jag hade lika många läsare som deras tidningar"

2016-01-30 08:00 Amanda Törner  

Tränings- och hälsoprofilen Ida Warg, ansiktet utåt för Stadiums nya kampanj, berättar om den vanligaste frågan hon får om träning, och varför hon tänker storsatsa på Youtube framåt.

Det var programmet "Floor Filler" som tog Ida Warg till Stockholm, och därmed inleddes hennes bana mot att bli den populära tränings- och hälsoprofil hon är idag.

– Jag trodde att jag skulle åka ut ganska direkt, men blev kvar i fyra veckor och tog mig till final. Det var när jag sedan började på Balletakademien som jag började blogga, utan någon direkt tanke om att det skulle bli en träningsblogg, säger hon och fortsätter:

– Jag ville mest ge min familj och mina vänner i Åmål en chans att ha koll på vad jag hade för mig om dagarna, istället för att ringa hela tiden. Men det föll sig så naturligt, i och med att mitt liv alltid bestått till stor del av träning och att det var vad mina följare intresserade sig mest för.

Efter Balettakademin utbildade sig Ida Warg till personlig tränare, blev nominerad till Blog Awards och började jobba som mediesäljare på Aller Media.

– När jag såg att min blogg hade lika många läsare som de flesta av deras tidningar, bestämde jag mig för att kasta mig ut i ovissheten och satsa på min dröm att jobba med mina sociala medier på heltid. Det var såklart lite skrämmande att säga upp sig från ett fint jobb med en bra lön, men jag är en sådan person som blir rastlös och tröttnar när jag är på samma plats för länge. Det var snarare min pojkvän som var orolig och undrade hur det skulle gå, fortsätter hon.

Vad är det bästa med att blogga?

– Det är definitivt all kontakt med fantastiska läsare och all härlig feedback jag får. Det är till exempel fantastiskt när någon hör av sig och berättar om hur jag hjälp dem att ändra sitt liv och börja må bättre genom att träna och äta rätt. Eftersom jag bara driver mina kanaler är jag ju omedveten om vilka förändringar som följare gör eller hur de inspireras av mig, då är det häftigt att få ett mail från en förälder som berättar hur jag hjälpt hennes dotter ur en ätstörning. Sådant är ovärderligt och bättre än alla pengar i världen.

Vilken är den vanligaste frågan du får om hälsa och träning?

– Det måste nog vara något i likhet med: ”Jag är såhär lång och väger såhär mycket, hur ska jag träna och äta för att tajta till min kropp?” En sådan fråga har lika många svar som det finns människor, eftersom alla har olika förutsättningar. Oftast får jag lov att ge ganska generella svar. Men nu efter jul och nyår har ju många ambitionen att komma igång, och då brukar jag tipsa om att inte gå ut för hårt i början. Om man satsar på sju pass i veckan och värsta dieten, då är det svårt att hålla uppe motivationen.

Ida Warg menar att det framför allt är viktigt för henne att nå ut till den vanliga människan.

– Jag har aldrig vänt mig till några elitidrottare, utan till alla de som vill komma ingång med en mer aktiv livsstil. Det var dem jag jobbade med som PT, men nu känner jag att jag kan nå ut och hjälpa ännu fler via mina sociala kanaler.

Det var i våras som Ida Warg insåg hur mycket hon tycker om att göra Youtube-videos, och numera ser hon sin Youtube-kanal som den bästa för att skapa kontakt med läsarna.

– Jag gillar verkligen rörlig bild, bland annat för att det är ett superbra sätt att visa upp övningar som folk kanske inte riktigt förstår hur de ska utföras när jag bara visar dem genom bilder. Bloggat har jag gjort i så många år, så det kommer att hänga med, men jag kommer att satsa mer på Youtube framöver, eftersom det formatet passar mig så väl. Dessutom är det där jag kan visa upp min personlighet som bäst för läsarna.

Vad tror du om den rådande hälsotrenden, kommer den hålla i sig?

– Den måste hålla i sig, annars kommer folk att bli sjuka, eller sjukare än vad de redan är. Jag hoppas dessutom att folk kommer bli mer benägna att välja ekologiskt. Den största trenden jag ser just nu är att dra ned på köttet och kanske till och med bli vegetarian eller vegan. Jag är själv vegetarian sedan sju månader tillbaka, och mår så himla mycket bättre än vad jag trodde. Dessutom märker jag av positiva reaktioner från mina följare, där många är intresserade av vegetarisk kost.

Just nu är Ida Warg ansiktet utåt för Stadiums nya kampanj ”Back to Strong”, som vill inspirera att komma tillbaka till en aktiv livsstil efter jul- och nyårshelgerna. I kampanjen visar hon upp Stadiums nya träningskläder, skor och utrustning, och driver även tävlingen #backtostrong i sociala medier.

– Stadium är sedan länge en av mina favoritbutiker, och en riktig drömsamarbetspartner, bland annat för att de har samma fokus som jag, att inspirera den vanliga människan till ett hälsosammare liv. Det var jättehäftigt att göra kampanjen, och en riktigt härlig stämning på plåtningen.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>