Holknekt attackerad på Linkedin

2017-02-17 14:20 Janne Naess  
Per Holknekt.

I en veckas tid har Odd Molly-grundaren Per Holknekt varit utsatt för ett så kallat ”experiment” på det sociala nätverket.

Det började för sex dagar sedan, då Per Holknekt efter en föreläsning hyllades i ett inlägg på Linkedin: ”Du är så jävla bra. Du behövs. Du är så viktig”.

Kommentarsfältet består framförallt av vänliga tillrop, tills man kommer till kommentaren: ”Rattonykterheten tar ner allting”.

Per Holknekt svarar: ”Jag körde båt med 0.17 promille. Extremt dumt och ett vedervärdigt övertramp. Jag fick böter, jag betalade. Och lärde mig”.

Per Holknekt får sympati i tråden, men copywritern Bobbo Sundgren – som skrivit den kritiska kommentaren – ger sig inte. Under veckan har han fortsatt på Linkedin i samma stil.

Så för två dagar sedan skriver copywritern : "Konfrontationen med Per Holknekt har efter 16 timmar gett 28810 visningar[…] Jag har tagit ett mycket intressant uppdrag och folk fortsätter ge mig erbjudanden. Jan Helin besökte min profil. Marcus Birro arrangerade ett gräl med Sanna Lundell i sin podd[…]"

Bobbo Sundgren kallar det han håller på med för ”Projekt Per Holknekt”, och menar att hans aktiviteter på Linkedin den senaste veckan varit ett "Talktrigging-experiment":

”Allt som jag skrivit om Per Holknekt är att hans färska rattonykterhet gör att han inte är en lämplig förebild som varumärkesbyggare och ledare[…] Det är en logisk synpunkt  baserad på fakta. Det är medvetet socialt avvikande av mig att yttra den – och reaktionerna har varit över all förväntan extrema. Talktrigging skapar obetvingliga behov av att reagera, vilket förlänger samtal i flera dimensioner, vilket är det bästa sättet att skapa räckvidd. Den återkommande invändningen är att det budskap eller varumärke som placeras i uppmärksamheten, kommer att få ett negativt rykte. Jag kommer att bemöta det här.”

Bobbo Sundgrens samarbetspartner i "projektet" skriver idag i Per Holknekts kommentarsfält att ”Talktrigger case Team har varit en succé, med en räckvidd på 50 000 visningar på posten om dig”.

Bobbo Sundgrens aktiviteter på Linkedin den senaste veckan har onekligen väckt reaktioner. Några av kommentarerna har varit:

” Vaffan Bobbo. Vill du ha en strategi? Jobba som konsult åt välkänt företag X. Be vd:n bajsa på golvet och filma det. Garanterat mer än 28k visningar. Troligare att 28k visningar inte är så jäkla noga om budskapet är skit. Som i det här fallet.”

”Tragiskt.”

”Vad är målet? [..] De flesta som läst detta verkar tänka ”wtf”..I dag kan man ju skriva vad som helst för att få dessa visningstal, men vad känner du att det ger dig just nu?"

”Skymfa välkända profiler och bli en skändis.”

”Nu förstår jag vad talktrigging är. Om du trycker ner dina sopor i grannens brevlåda börjar de prata om dig.”

Per Holknekt vill inte prata om ”experimentet”. Han skriver i ett mejl till Dagens Media: ”Varför ge utrymme till destruktiva människor? Han får i princip noll likes för sina påhopp. Mina inlägg drar ibland över 10 000 likes. Det är tydligt nog för mig.”

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt