Hård kritik mot Mediaanalys

2011-02-02 10:02 Martin Schori  

SEO-bolaget Mediaanalys tvingas gång på gång gå till rätten för att få betalt.

Trots tio år på nacken plågas SEO-branschen fortfarande av oseriösa aktörer. Svensk Handel har mellan 60 och 70 företag på sin svarta lista som agerar på webben. Samtidigt är mörkertalet stort - och det egentliga antalet kan vara uppemot 400.

Ett av bolagen som anklagas för oschyssta avtalsvillkor är Mediaanalys, tidigare ett dotterbolag till Getupdated.

Sedan 2009 har företaget dragit sina kunder till domstol mer än 40 gånger. Patrik Nilsson på företaget Frälsegården Invest har nyligen stämts i Halmstad Tingsrätt.

– Deras avtal är omöjliga att komma ur, säger han till Dagens Media.

Patrik Nilsson sade upp avtalet med Mediaanalys eftersom han inte tyckte att det gav något resultat. Då uppsägningstiden var tre månader spillde det dock över på nästa år. Men de 13 000 kronorna vill han inte betala.

– Jag anser att deras tjänst inte fungerar och jag bestred fakturan för det kommande året. Nu ska tingsrätten avgöra, säger han.

En annan företagare säger att hon flera gånger försökt avsluta sitt avtal med Mediaanalys, som omsatte 34 miljoner kronor år 2009.

– Detta påtalade jag för dem ett stort antal gånger men för två månader sedan sa de att jag var tvungen att betala samma summa igen, säger hon till Dagens Media.

Henrik Zobal, vd på Mediaanalys, avvisar bestämt kritiken. Enligt honom har företaget över 3 000 kunder.

– Det framgår väldigt tydligt i våra avtal vad som gäller vid uppsägning.

Varför behöver ni gå till domstol så pass ofta?

– Självklart är det tråkigt i de fall en meningsskiljaktighet uppstår kring avtalet. Vi löser i de allra flesta fall meningsskiljaktigheter med våra kunder utan att blanda in annan instans.

Läs mer om SEO-branschen i DM Plus.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt