Här är Schibsteds nya viralsajt

2014-08-18 15:37 Dante Thomsen  

Schibsted lanserar den nya virala underhållningssajten Lajkat, kan Dagens Media berätta. Enligt sociala medier-chefen Ehsan Fadakar är det dock inte en konkurrent till Expressens nya sajt Omtalat.

I juli lanserade Expressen sin nya satsning Omtalat.nu, som inspirerats av den amerikanska viralsajten Upworthy.

Nu lanserar också Schibsted en liknande sajt där man hämtat inspiration från Upworthy, Buzzfeed och Gawker.

Enligt Ehsan Fadakar, sociala medier-chef på Aftonbladet, har arbetet med Lajkat.se pågått under sommaren.

Målet är att hitta nya sätt att göra journalistik på samt att hitta en ny publik för Schibsteds digitala innehåll.

Ehsan Fadakar poängterar också att Lajkat.se är ett Schibsted-projekt som är helt fristående från Aftonbladet.

– Vi kom igång med det här för fem dagar sedan och hittills har det gått väldigt bra trots att vi inte får något stöd från Aftonbladet eller någon annan Schibsted-sajt, säger han till Dagens Media.

Ehsan Fadakar blir ansvarig utgivare för den nya sajten medan Erik Carlsson, som Schibsted nyligen rekryterade från Expressen, blir innehållsredaktör och produktägare.

– Vi har en trestegsplan för vad vi vill göra och varför som sträcker sig ett år in i framtiden. Men poängen är att sajten ska stå på egna ben och nå en yngre målgrupp.

Huvudmålgruppen för Lajkat.se, som enligt Ehsan Fadakar har gått mycket bra under premiärveckan, är 18-26 år och sajten kommer bland annat att innehålla olika listor, videoklipp, quiz samt egen social journalistik.

– Målet är att vi ska vara en underhållningssajt med inslag av sociala berättelser av den typen som Erik är bra på. Allt kommer inte vara roligt utan det kommer snarare vara mycket tunga berättelser som är värda att ta till sig.

Vilken slogan sajten ska ha är ännu inte klart och därför har Lajkat.se fem olika slogans som just nu snurrar på sajten.

– Vi vill utveckla sajten tillsammans med våra läsare och tanken är att den ska bli lite av en experimentverkstad inom Schibsted. Vi vill kunna testa olika saker utan att behöva vara oroliga för att vi sviker något löfte till våra läsare som förväntat sig att vi presenterar vårt innehåll på ett visst sätt.

Vad ska ni tjäna pengar på?

– Det är något vi ska jobba fram men personligen tror jag väldigt mycket på native advertising. Det kan man göra på många olika sätt och jag tror att läsarna inte kommer ha något problem med det så länge vi respekterar dem och är transparenta. Native har ju testats mycket i USA och har varit framgångsrikt framför allt för Buzzfeed, säger han och fortsätter:

– Vi tror på idén och tar det lite som det kommer. Många planerar alldeles för lång tid i framtiden och kommer ut med vad de tror är en färdig produkt men det funkar inte så i dag. Alla stora aktörer startar med något litet och bygger vidare och utvecklas utifrån läsarfeedback.

Är det en slump att ni lanserar den här bara några veckor efter Omtalat?

– Vi spikade att vi skulle göra den här sajten i maj. Jag ser dessutom inte Lajkat som en konkurrent till Omtalat för i slutändan tror jag att vi kommer göra olika saker. Vi kommer att fokusera mer på eget innehåll. Så nej, det här är inget svar på Omtalat.

LÄS OCKSÅ:

Expressen lanserar ny sajt 

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt