Hälften vill öka sociala medie-investeringarna

2010-09-09 13:35 Synnöve Almer  

Hälften av svenska företag använder numera sociala medier som ett marknadsföringsverktyg, enligt en undersökning från Guava.

Brittiska Guava gör varje år en lokal undersökning om hur företag och byråer använder sök och sociala medier i sin marknadsföring. I år presenterar svenska Guava för första gången en lokal studie.

– Den generella slutsatsen är att intresset och investeringarna i SEO, SEM och sociala medier växer stadigt, men företagen brister i kunskap och det är ont om goda exempel, säger Jonas Johnsson, vd på Guava i Sverige.

Omkring 80 procent av företagen i studien använder sig av sökmotoroptimering och nästan 60 procent köper sponsrade länkar. 53 procent av företagen uppger att de använder sig av sociala medier i marknadsföringen och nära 60 procent av dem är aktiva på Facebook.

Samtidigt svarar 40 procent av dem som svarat på undersökningen att de inte följer upp och mäter sina digitala investeringar.

– Även om alla vill mäta sina digitala investeringar, så är det få som mäter. Många vet inte riktigt hur de ska mäta effekten, säger Jonas Johnsson.

44 procent av företagen planerar att öka sina investeringar i sociala medier, medan omkring 30 procent av bolagen tänker lägga mer på sökmotoroptimering och sponsrade länkar framöver.

Sociala medier används för att föra en dialog med kunderna och stärka varumärket, men det finns en skillnad i hur företag och byråer ser på varumärkesbyggandet där. 5 procent av byråerna tror att sociala medier stärker varumärket, medan siffran är drygt 20 procent för annonsörerna (företagen).

Hälften använder en byrå för att sköta sökmotoroptimeringen, medan en femtedel av dem anlitar byrå för sökordsköp. Sociala medier sköts främst internt av företagen.

Här får du mer information om rapporten, som har gjorts av studenter på Kalmar Högskola.

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>