Google-toppen 2009

2009-12-01 13:45 Kristin Rehnqvist  

Vilka sökord hamnade på Googles svenska topplista under 2009? Dagensmedia.se har listan.

Nätbaserade tjänster som Spotify och Hitta har gjort raketkarriärer under året, i alla fall om man ska tro Google Zeitgest (tidsanda), som visar vilka ord svenskarna sökt mest på under året och vilka ord som ökat mest i popularitet.

De mest populära sökorden i Sverige 2009 var ”facebook”, ”youtube” och ”blocket”. Tittar man på sökord som vuxit snabbast under året ligger ”spotify” och ”translate” i topp.

I kategorin resor har "SJ", "Ryanair" och "Norwegian" ökat mest. I kategorin kläder har "H&M", "Ellos" och "Scorett" vunnit mark.

Globalt sett har popstjärnorna Mikael Jackson och Lady Gaga varit två av de snabbast växande sökorden under året.

Mest populära sökord i Sverige

1. facebook

2. youtube

3. blocket

4. google

5. eniro

6. aftonbladet

7. lexikon

8. bdb (bilddagboken)

9. tradera

10. hotmail

 

Sökord som vuxit snabbast i popularitet i Sverige

1. spotify

2. translate

3. facebook

4. eniro

5. blocket

6. blogg

7. bdb (billddagboken)

8. hotmail

9. hitta

10. google

 

Kläder (Sökningar som ökat mest i popularitet

1. h&m

2. ellos

3. scorett

4. lindex

5. åhlens

6. gina tricot

7. kappahl

8. haléns

9. barnkläder

10. skor

 

Ekonomi (Sökningar som ökat mest i popularitet)

1. skatteverket deklaration

2. swedbank internetbank

3. nordea.se

4. handelsbanken

5. if försäkring

6. valutakurser

7. betalningsanmärkning

8. länsförsäkringar

9. seb

10. forex

 

Resor (Sökningar som ökat mest i popularitet)

1. sj

2. ryanair

3. norwegian

4. ving

5. destination

6. fritidsresor

7. grekland

8. flygresor

9. swebuss

10. resor

 

Snabbast växande sökresultaten globalt:

1. michael jackson

2. facebook

3. tuenti

4. twitter

5. sanalika

6. new moon

7. lady gaga

8. windows 7

9. dantri.com.vn

10. torpedo gratis

 

Källa: Google Zeitgeist

Kristin Rehnqvist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt