Google sponsrar svensk journalistik med 6 miljoner kronor

2016-02-24 17:04 Fredrik Svedjetun  
"Vi är otroligt stolta över de framsteg som vi har gjort tillsammans hittills – och vi är glada för de fortsatta möjligheterna framåt", skriver Ludovic Blecher, chef för Digital News Initiative Innovation Fund.

UPPDATERAD. Nu är det klart hur mycket pengar svenska nyhetsmedier får av Googles Digital News Initiative Innovation Fund. Fyra svenska nyhetsprojekt får dela på knappt 6 miljoner kronor.

Google tillkännagav i oktober förra året att företaget skulle satsa 150 miljoner euro på digitala journalistiska projekt i Europa.

Bakgrunden till investeringen är att Google dels vill komma bättre överens med medieindustrin, dels vill vara med att utveckla den digitala journalistiken.

Sista ansökningsdagen var den 4 december – och nu har Google valt ut vilka projekt som företaget vill sponsra i en första vända.

Totalt 128 organisationer från 23 europeiska länder får dela på 27 miljoner euro, eller drygt 250 miljoner kronor.

I Sverige kommer fyra projekt – ett större, ett medelstort, samt två ”prototyp-projekt” – att sponsras med totalt 638 000 euro, motsvarande knappt 6 miljoner kronor.

Gustaf Brusewitz, kommunikationschef på Google Sverige, säger till Dagens Media:

– Idag har vi tillkännagivit den första rundan av finansiering inom ramen för DNI och det är glädjande att se flera svenska projekt. Och vi hoppas så klart se ännu fler svenska ansökningar när nästa runda öppnar i maj i år.

Det land som får i särklass mest pengar är Tyskland, där 19 projekt får dela på 4,9 miljoner euro. (För en fullständig sammanställning av fördelningen mellan länderna – klicka här).

Google går inte ut med någon detaljerad information om vilka projekt de har valt att finansiera, men nämner två exempel:

  • Eldiario.es i Spanien ska skapa en ny crowd-funding-lösning för journalistik, där olika nischade grupper ska få vara med att bekosta en specifik story eller hjälpa till att finansiera journalistik inom olika viktiga ämnen.
  • Tyska startupen Spectrm ska bygga en artificial intelligence-motor som ska hjälpa publishers att kommunicera direkt med sina läsare.

I Google Europe Blog berättar företaget om satsningen.

“Vi är otroligt stolta över de framsteg som vi har gjort tillsammans hittills – och vi är glada för de fortsatta möjligheterna framåt”, skriver Ludovic Blecher, chef för Digital News Initiative Innovation Fund i bloggen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt