Förlusten för Politism: 850 000 kronor – per månad

2015-08-19 09:06 Erik Wisterberg  

Vänstersajten Politism har lämnat sitt första bokslut.

Den vänsterinriktade opinionssajten Politism lanserades under 2013, men blev ett eget bolag först under hösten 2014. Politism AB ägs till 49 procent av Schibsted Sverige. Resterande 51 procent ägs till lika delar av Kommunal och LO.

Redan från starten har Aftonbladet varit tydliga med att Politism ska generera intäkter.

– Det här är ett Aftonbladetprojekt och kvartalskapitalismens hårda regler gäller, sade Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson i samband med lanseringen.

Nu har bolagets första bokslut blivit offentligt hos Bolagsverket.

Omsättningen under de fyra månader som bolaget bedrev verksamhet (september 2014 till och med utgången av 2014) uppgick till 1,2 miljoner kronor.

Under samma period uppgick kostnaderna till 4,6 miljoner kronor.

Det innebär att Politism redovisar en förlust på 3,4 miljoner kronor, vilket motsvarar 850 000 kronor i månaden.

Eric Rosén, chefredaktör för Politism, menar att sajten inledningsvis har fått kämpa för att få annonsörerna att få upp ögonen för sajten som annonskanal. Han pekar också på att stora utvecklingskostnader påverkar resultatet och att den löpande verksamheten går betydligt bättre än vad siffrorna i det första bokslutet visar.

– Det finns delar som vi är väldigt nöjda med och delar som jag tycker vi kunde gjort klart bättre. Inledningsvis fick vi arbeta hårt för att skapa kännedom hos potentiella kunder. Medan våra unga läsare tog oss till sig otroligt snabbt tog det betydligt längre tid för oss att skapa kännedom hos till exempel mediebyråer, säger Eric Rosén om siffrorna i det första bokslutet.

Han vill inte avslöja några detaljer om hur prognosen för 2015 ser ut. I maj berättade Dagens Media om Politisms nya redaktion för native-advertisning, en åtgärd som ska få fart på intäkterna.

– Jag kan inte gå in på några siffror men kan säga att vi ligger klart bättre till än förra året. Under 2014 hade vi som ny sajt också väsentligt större utvecklingskostnader än i år, säger Eric Rosén och fortsätter:

– Vi har gjort en del kampanjer vi är fantastiskt stolta över, inte minst "#minmamma" tillsammans med Kommunal och Great Beyond. Nu har vi dessutom säkrat ett samarbete med nativebyrån Nyheter365 som vi tror mycket på. 

Finns det möjlighet för er att nå break even och i så fall när tror ni att det kan ske?

– Jag är helt säker på att vi kan nå break even. Självklart. Men det kräver att vi fortsätter vara relevanta för våra läsare, fortsätter utveckla våra native-annonser och ökar räckvidden något.

Efter förlusten återstår 2,6 miljoner kronor av Politism AB:s egna kapital. Startkapitalet, form av ett aktieägartillskott, låg på 6 miljoner kronor.

LÄS OCKSÅ:

Omni gjorde förlust på 17 miljoner kronor 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>