FB öppnar nya annonser i mobilen

2016-01-26 16:59 Niclas Rislund  

Audience network lanseras även för mobilsajter.

Mobiltrafiken växer kraftigt, för många publicister står den nu för mer än hälften av den totala trafiken. Enligt Facebook har nyhetssajter globalt i snitt omkring 40 procent av sin trafik via mobilen.

En stor utmaning är dock att mobilbesökarna genererar lägre intäkter.

Som ett svar på det lanserar nu Facebook sitt Audience network – som tidigare varit tillgängligt för appar – även för mobilsajter.

– Vi har testat med några utvalda partners i ett par månader, och idag lanserar vi tjänsten globalt, säger Yoav Arnstein, EMEA-chef för Facebooks teknikavdelning för annonslösningar, och fortsätter:

– Vad vi har sett är att när det gäller appar sker 80 procent av annonseringen i form av nativelösningar, och vi förväntar oss samma sak när det gäller mobilsajter, att röra oss bort från banners.

Facebook har tidigare berättat att de globalt under fjärde kvartalet 2015 nådde över en miljard dollar, på årsbasis, i medieköp via Audience network.

– I vårt utvecklingsarbete fokuserar vi på de behov som finns på publicisternas sida, hur de ska kunna kapitalisera på sin mobiltrafik, säger Yoav Arnstein.

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt