Facebook ger pengarna tillbaka efter annonsbugg

2017-05-17 07:06 Mathias Asplund  

En "bugg" gjorde att annonsörer fakturerades fel efter att användare klickat på videos i en annons-karusell.

Felet ska ha slagit till när Facebook användes i mobilen utan att använda appen. Enligt Facebook påverkades 0,04 procent av annonsvisningarna, rapporterar CNN tech.

"Oavsett hur många exponeringar som påverkades så tar vi alla buggar på allvar och ber om ursäkt för eventuella olägenheter", skriver Facebook på företagets blogg.

Annonsörerna ska ha överfakturerats i snitt 10 dollar för mycket under ett år, enligt källor till CNN, men det ska vara oklart hur många som har blivit påverkade.

Facebook fick i höstas hård kritik sedan Wall Street Journals avslöjande om att företaget kryddat sina videosiffror. Företaget erkände att man då hade räknat fel på den genomsnittliga tiden som användare tillbringade med att titta på Facebook video.

När Dagens Media intervjuade Facebooks chef i Nordeuropa, Steve Hatch, tidigare i år berättade han att man har inlett flera samarbeten för att få till en oberoende kontroll och garantera att mätningarna blir korrekta.

Mathias Asplund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt