Facebook går om Youtube bland unga

2010-11-11 14:15 Synnöve Almer  

Facebook går om Youtube bland riktigt unga användare i Sifos senaste mätning av större sociala medier.

Sifo har på senare tid börjat mäta svenskarnas medvetna användande av sociala medier – Facebook, Youtube, MSN, Spotify och Myspace – i Orvesto Konsument.

I årets första Orvesto Konsument-rapport i juni hade Facebook den största veckoräckvidden i alla ålderskategorier – utom bland 15-19-åringar där Youtube var störst. I den senaste rapporten är det omvänd ordning. Facebook har ökat och gått om Youtube, som har tappat något. Alla medierna i mätningen har störst räckvidd i unga målgrupper.

Facebook ökar generellt sett mest av sajterna. Det gör även gapet mellan könen på Facebook där veckoräckvidden för kvinnor i åldern 15-79 år har gått från 32 procent till över 37 procent, medan männen har ökat från betydligt lägre 26 procent till drygt 30 procent.

Spotify har en veckoräckvidd på nära 22 procent och har därmed passerat MSN, som tappar något mellan mätningarna. Det gör även Myspace som har en blygsam räckvidd på knappt 2 procent.

 

SOCIALA MEDIERS VECKORÄCKVIDD

Veckoräckvidd i procent i åldersgruppen 15-79 år. Statistiken är sammanställd ur Orvesto Konsument 2010:2. Källa: TNS Sifo.

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt