”Facebook är ingen social innovation”

2010-11-18 10:06 Kristin Djerf  

Facebook har inte gett oss ett större privat nätverk, enligt etnografen Stefana Broadbent, som forskar inom digital kommunikation. "Vi kommunicerar mest med samma kärngrupp som innan", säger hon.

De flesta människors personliga nätverk består av en handfull väldigt nära familjemedlemmar och vänner och mellan 15-20 vänner som vi har regelbunden kontakt med. Därutöver tillkommer en yttre cirkel av vänner och bekanta som vi inte har lika starka relationer till.

Med sociala medier som Facebook skapar vi nätverk med flera hundra ”vänner”. Men enligt Stefana Broadbant, som forskar om digital kommunikation på University Collage i London, har uppkomsten av sociala medier än så länge inte ändrat våra personliga relationer nämnvärt

– Vi tror att vi utökar vårt nätverk enormt mycket med Facebook, men det visar sig att det fortfarande är samma 15-20 personer som kommunikationen centreras kring. Däremot kommunicerar vi mer med dem nu, sade Stefana Broadbent när hon talade på en pressträff på Sime igår.

Den sociala innovation som däremot har inträffat de senaste åren, enligt Stefana Broadbent, är var och hur vi kommunicerar med våra närmaste – det vill säga var som helst och när som helst.

– För några år sedan var det självklart för de flesta att man lämnar det privata när man kommer till jobbet. Idag har vi tillgång till vårt privata nätverk även på arbetsplatsen eller i skolan, säger Stefana Broadbent.

De verktyg som i första hand tagits fram för att underlätta yrkeslivet, exempelvis smartphones, har ”kapats” för att användas våra intima relationer.

– Mobilen har haft större betydelse för detta än Facebook, som egentligen inte är radikalare än en stor adressamling, säger Stefana Broadbent.

Förändringen i när vi kommunicerar med nära och kära har också förändrat sättet vi använder för att kommunicera. Från den starkaste kommunikationsmetoden, röst, till den svagare texten, i form av e-post, chatt och sms.

Just på grund av att Facebook och andra sociala medier är ett nätverk av ytliga kontakter, är det en lämplig kanal för marknadsföring. Vi tar gärna emot och sprider vidare virala kampanjer bland våra godkända kontakter, men i har våra privata nätverk släpps företagen inte in.

– Reklamfinansierad telefoni eller sms har än så länge inte funkat, säger Stefana Broadbent.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt