Expressen ökar vinsten – växer digitalt

2016-02-11 17:19 Amanda Törner  

Expressens annonsförsäljning är nu till 56 procent digital. Samtidigt går Expressen nöje om konkurrenten Aftonbladet i mobilen.

Expressens uppger nu att tidningens resultat för 2015 blev 88 miljoner kronor, efter strukturkostnader om 7 miljoner.

Annonsintäkten ökar med 3 procent, tack vare en fortsatt stark digital tillväxt om 31 procent. 2015 utgjorde intäkter från digitala plattformar 56 procent av Expressens totala reklamförsäljning.

Gunilla Herlitz, vd, lyfter fram Expressens datadrivna verksamhet med stort fokus på trender och uppföljning som bidragande faktor.

– Expressen fortsätter att ha en stabil lönsamhet, och vinsten ökar faktiskt samtidigt som Expressen gör omfattande investeringar i digital utveckling, säger vd Gunilla Herlitz i ett pressmeddelande.

Gunilla Herlitz menar vidare att Expressens publik aldrig har varit större än idag.

– Journalistiken prisbelönas, produktutvecklingen med nya tjänster har aldrig varit mer intensiv och parallellt med detta ökar annonsförsäljningen. Expressen är bidrar verkligen till mediebranschens omställning, fortsätter hon i pressmeddelandet.

Samtidigt firar Expressen Nöje nya trafikrekord i mobilen. KIA-siffrorna för förra veckan, som presenterades i går visar att Expressen Nöje nu gått om Aftonbladets Nöjesbladet.

Expressen Nöje hade under förra veckan 1 989 176 unika besökare i jämförelse med Nöjesbladets 1 885 080.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>