Expressen och Aftonbladet går med i Facebooks "Instant articles"

2015-11-11 14:44 Erik Wisterberg  

Nu lanserar Facebook "Instant articles" i Sverige – Dagens Media kan avslöja vilka mediebolag som är med från start.

I maj släppte Facebook nyheten ”Instant articles” som radikalt kan förändra mediehusens relation med det sociala nätverket. Facebook har 1,5 miljarder användare globalt – men är helt beroende av sina användare och externa innehållsskapare för att ha något innehåll att erbjuda.

Tidigare har medierna enbart använt Facebook för att driva trafik till sina egna sajter. ”Instant articles” innebär istället att deras innehåll ska publiceras i sin helhet direkt på Facebook.

Facebook lockar med kortare laddtid, och att medierna ska få ta del av annonsintäkterna. Från start ingick nio publicister, bland andra New York Times, BBC och The Guardian.

Sedan dess har spekulationerna om när ”Instant articles” ska lanseras i Sverige – och vilka mediehus som väljer att gå med – pågått.

Enligt uppgift till Dagens Media kommer Facebook inom kort, förmodligen under början av nästa vecka, att gå ut med information om nya partners i programmet.

Flera svenska mediehus är enligt Dagens Medias källor med på tåget. Det ska bland annat handla om de båda kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen, plus ytterligare någon eller några aktörer.

Ehsan Fadakar, chef för sociala medier på Schibsted, vill varken bekräfta eller dementera uppgiften om att Aftonbladet ska vara ett av mediebolagen som blir partner i betatestet av "Instant articles" i Sverige.

– Vi vill veta mer om Instant articles innan vi tar ett långsiktigt beslut, säger han till Dagens Media.

Klas Granström, chef för digitala medier på Expressen, undviker att ge ett rakt svar på frågan.

– Jag kommenterar inte spekulationer, men generellt är det viktigt för Expressen att vara tidig i nya kanaler och det har vi visat på senare tid bland annat genom att vara snabbast bland de stora mediebolagen ut i nya Apple tv.

När ”Instant articles” lanserades globalt var det brittiska public service-bolaget BBC ett av totalt nio medieföretag som var med från start. I Sverige väntar många på besked om huruvida SVT ska gå med eller inte. I kölvattnet av debatten om public service påverkan på mediemarknaden är det en potentiellt het potatis.

Lena Glaser, programdirektör för SVT:s interaktiva utbud, uppger att SVT inte för diskussioner med Facebook om att göra sitt innehåll tillgängligt som ”Instant articles”.

– Vi är inte inne i några sådana förhandlingar och har inte tagit något sådant beslut, skriver hon i ett mejl till Dagens Media.

Nyheter 24:s vd Daniel Weilar har tidigare uttryckt sig positivt om de möjligheter som ”Instant articles” innebär. Han vill dock inte avslöja om bolaget är med i utrullningen i Sverige.

– Vi har diskuterat med Facebook, men i övrigt kan jag inte kommentera det, säger Daniel Weilar till Dagens Media.

I branschen finns farhågor kring att medier som går med kommer att göda Facebook, en konkurrent om annonsörernas pengar, med viktig data kring användarna och deras beteende.

Det är en problematik som dock redan existerar, oavsett hur mediebolagen väljer att göra med ”Instant articles” enligt Ehsan Fadakar.

– Alla svenska sajter läcker data till Facebook, eftersom vi har deras dela-knappar och kommentarer med mera. Ska vi sluta att läcka data genom att omöjliggöra för människor att dela direkt från sajten eller i mobilen? Det ser jag inte som en bra väg framåt för Aftonbladet, säger han.

Facebook och medierna har hittills levt i ett ömsesidigt beroende. Facebook har publiken, men inget eget innehåll. Medierna har innehållet, men en allt större del av publiken finns på Facebook.

”Instant articles” ger Facebook innehåll och möjligheten för medierna att få betalt för det via Facebooks annonsintäkter.

Aftonbladets publisher Jan Helin framhåller ofta vikten av Aftonbladets höga direkttrafik. På central nivå lägger Schibsted stor kraft på att skapa ett eget universum, eller ekosystem, med koncernens alla sajter och tjänster.

Detta sker samtidigt som att allt fler tecken från Facebook pekar på att bolaget vill skapa ett ”eget internet” helt inom Facebooks domäner.

Att få medierna att publicera sitt innehåll i sin helhet på Facebook i form av ”Instant articles” är en del i den ambitionen.

– Jag håller med om problemformuleringen om vad det innebär att man stänger in internet i vissa appar. Men om en miljard människor går in på Facebook varje dag, är det då en app eller är det internetinfrastruktur precis som Google? Aftonbladet har möjligheten att stå utanför eftersom vi har en direkttrafik på 85 procent, men vi är nog den enda tidningen i världen som kan välja att stå utanför och ändå ha en jättestor räckvidd, säger Ehsan Fadakar och fortsätter:

– Frågan är om vi tar så mycket skada av att använda oss av dessa tjänster och om man långsiktigt har råd att hålla sig utanför. Vem vet hur det ser ut om fem år? Då kanske Snapchat är lika stort som Facebook i vissa delar av befolkningen.

UPPDATERING.

Några dagar efter Dagens Medias artikel bekräftade Aftonbladets publisher Jan Helin uppgifterna.

– I en sån kraftfull produktutveckling som Facebook presenterar med instant articles, och där snart sagt bokstavligen alla världens stora publicister går ombord och testar, så vore det förmätet att från Aftonbladets sida säga ”Näh, det där ska vi inte ha”, säger Jan Helin till P1-progammet "Medierna".

LÄS ÄVEN:

Washington Post storsatsar på Facebooks ”Instant articles”

Här är Facebooks nyhetstjänst

FÖR PRENUMERANTER:

Så bygger Facebook ett ”eget internet”

Sex tecken på att Facebook vill bli ett eget internet 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt