EU vill stoppa riktad reklam från nätgiganter

2017-01-11 07:00 Amanda Törner  
"Det är upp till folket inom EU att säga ja eller nej", säger Andrus Ansip, vice ordförande i kommissionen med ansvar för den digitala marknaden.

Ett nytt förslag från EU-kommissionen riskerar att försämra relationen till nätjättar som Apple och Google.

EU-kommissionen ligger sedan tidigare i tvist med Apple om skatter på Irland och med Google om både skatter och bolagets dominans på sökmarknaden.

Relationerna lär bli än kyligare när kommissionen i sitt senaste förslag vill stoppa nätgiganterna – förutom Apple och Google även Facebook och Whatsapp – från att utan användarnas godkännande spåra deras rörelser och skicka riktad reklam. Det skriver SVT Nyheter via TT.

Grundinställningarna i alla programvaror ska enligt förslaget vara nej till spårning/reklam och nej till cookies.

– Det är upp till folket inom EU att säga ja eller nej, påpekar Andrus Ansip, vice ordförande i kommissionen med ansvar för den digitala marknaden.

Enligt kommissionen är en anledning till förslaget att skapa likvärdiga regler mellan telekombolag och internetbolag.

Telekomoperatörerna har hittills nämligen inte kunnat använda kundernas metadata för nya tjänster, det ska dock bli möjligt efter användarnas godkännande.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt