Eniro matchar annonser med Facebook

2016-01-25 13:20 Madeleine Östlund  

Eniro tar hjälp av besökarnas sökbeteende för att göra kundernas annonsering på Facebook mer träffsäker.

Cirka 3,2 miljoner svenskar använder Facebook varje dag och av dessa besöker 650 000 eniro.se. Nu väljer Eniro att matcha besökarnas sökbeteende med Facebook, vilket därmed ska ge mer relevanta annonser i flödet.

– Den här omedelbara kopplingen till en persons sökpreferens finns inte vid traditionell annonsering på Facebook. Annonsörer skjuter mygg med hagelbössa och användare tvingas bläddra igenom en ökande mängd ointressanta annonser, säger Mattias Wedar chef  för User & Customer Experience på Eniro, i ett pressmeddelande.

– Eniro är mig veterligen först i Sverige med att testa detta, vilket är spännande. Facebook, Sveriges största digitala mediekanal, blir allt viktigare och med denna produkt tillför vi en marknadsföringslösning till små och medelstora företag som hittills bara har varit tillgänglig för större företag med stora marknadsavdelningar.

Lösningen har tagits fram i samarbete med Göteborgbaserade Adfenix. Eniro drar nu igång en testperiod, som omfattar sju olika sökkategorier, som ska vara till mitten av februari. Därefter ska samtliga sökkategorier kopplas på.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt