Emanuel Karlsten och Ehsan Fadakar i ordkrig om Instant articles

2015-12-04 14:58 Erik Wisterberg  

Emanuel Karlsten menar att medierna kapitulerar inför Facebook – ”faktafel och gissningar” kontrar Schibsteds Ehsan Fadakar.

Är Facebook räddningen – eller är det sociala nätverket döden för medierna? Den frågan är det många som ställer sig i och med att Facebook lanserar nyhet på nyhet som tyder på att ambitionen är att skapa ett ”eget internet” helt inom Facebooks väggar.

Klart är att en aktör med 1,5 miljarder användare kan erbjuda medierna den i dag alltmer svårfångade publiken, speciellt i mobilen som de flesta mediehus med någon slags självbevarelsedrift ser som den viktigaste kanalen framöver.

Aftonbladets publisher Jan Helin har i P1-programmet Medierna liknat Facebook vid en stor hund som kommer gläfsande emot honom. Problemet är att han inte varit säker på om hunden vill leka – eller äta upp honom.

I dag kom beskedet att Aftonbladet, Expressen, Nyheter 24, Kit, Stampen, Aller Media och Sydsvenskan går med i beta-testet av ”Instant articles”. Det är Facebooks nya format som innebär att visst material publiceras i sin helhet på Facebook.

Jan Helin tycks alltså ha blivit övertygad om att det är värt att testa om Aftonbladet kan lattja med Facebook, utan att bli svalda på kuppen.

”Det är inget självklart beslut”, skriver han på sin blogg och pekar på att det handlar om just ett test:

”Om vi lyckas blir Facebook en intressant partner och hjälper oss i kampen om positionen som Sveriges primära nyhetskälla online. Om vi misslyckas får vi tänka om. Snabbt”.

DI, SvD och DN har dock valt att stå utanför.

Journalisten Emanuel Karlsten skriver i en krönika på Breakit att mediehusen i dag kapitulerar för jätten Facebook.

”Kvällstidningarna är inte längre varandras värsta konkurrenter, det är istället Facebook. Tyvärr är det också en konkurrent de är djupt beroende av. Det är därför de gamla kvällstidningsdrakarna Aftonbladet och Expressen nu kryper upp i knät på sin värsta konkurrent”, skriver Emanuel Karlsten.

Han kallar beslutet för en slags kapitulation i sig, samtidigt som han skriver att medierna inte har tagit ett dåligt beslut.

Emanuel Karlsten får dock hårt mothugg från Schibsteds sociala medier-chef Ehsan Fadakar. I en replik skriver Ehsan Fadakar att Emanuel Karlstens analys bygger på gissningar, inte fakta.

”Att hävda att svenska medieaktörer 'kryper upp i knät på Facebook' är också okunskap. Karlsten verkar inte ha tagit reda på hur testet eller avtalet med Facebook ser ut och istället höftat fram en krönika”, skriver Ehsan Fadakar.

Dagens Media har ställt frågan till Facebook, via bolagets pr-byrå, kring hur avtalen med medierna ser ut. Svaret som gavs under fredagen var att medierna – likt upplägget då ”Instant articles” presenterades med nio publicister tidigare i år – kan välja att själva sälja annonserna och behålla alla intäkter, alternativt låta Facebook sälja annonserna och dela intäkterna. Hur procentsatserna ser ut har Dagens Media i skrivande stund inga uppgifter om. Enligt Dagens Medias uppgifter innebär avtalen med Facebook att medierna inte avtalar bort några rättigheter till sitt material.

Emanuel Karlsten skrev under fredagseftermiddagen en replik på Ehsan Fadakars replik där han efterlyser mer detaljer om hur avtalen ser ut.

Fredrik Strömberg, medgrundare av Bonniersajten Kit, är också skarpt kritisk mot Emanuel Karlstens slutsatser. På Twitter skriver han att medierna kan välja att sälja annonserna själva och behålla alla intäkter – eller sälja via Facebooks audience network och få 70 procent av försäljningen.

"Jag tror helt ärligt inte att Emanuel Karlsten har förstått hur den här produkten fungerar", skriver Fredrik Strömberg på Twitter.

Han pekar dock på att det finns brister när det kommer till programmatisk försäljning.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson menar att beslutet att gå med i "Instant articles" var givet.

"För oss på Expressen, som har ett 25-tal sidor och konton på Facebook, är det självklart att vara med i Instant Articles", skriver han på sin blogg.

Läs hur en lång rad mediechefer motiverar sina beslut här.

Facebook gick i går ut med att formatet "Instant articles" lanseras i Asien, med drygt 50 partners i länder som Kina, Indien och Thailand. Facebook uppger att alla användare globalt nu kan ta del av "Instant articles" via Iphone. En bredare lansering för Andriod-enheter ska ske innan årets slut.

LÄS ÄVEN:

Ehsan Fadakar: "Jag ser inte på Facebook med naivglasögonen" 

Jan Helin om Instant articles: ”Vore förmätet att stå utanför” 

Dan Willstrand: "Mediernas trafik från Facebook rasar"

Facebook lägger locket på om "Instant articles" till Sverige 

Expressen och Aftonbladet går med i Facebooks "Instant articles" 

Washington Post storsatsar på Facebooks ”Instant articles”

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>