Efter nazihoten - annonsörerna ratar Kissie

2011-02-23 11:02  

Alexandra "Kissie" Nilssons hot mot Nyheter24:s nöjeschef Pascal Engman fick annonsörerna att överge bloggerskan. Nu skaffar "Kissie" professionell hjälp för att lära sig hantera media.

Det var i samband med att Nyheter24 publicerade en film där "Kissie" delade ut flyers för den nazistiska organisationen "Nationalsocialistisk front" tillsammans med sin bror som bloggerskan i vredesmod ringde upp Nyheter24:s nöjeschef Pascal Engman.

I en bandad upptagning som Nyheter24 publicerat skriker Alexandra "Kissie" Nilsson bland annat:

– Du ska hålla käften och ta mina hot seriöst och du kommer få spö i kväll, fattar du det. Ta hoten jävligt seriöst, för kommer inte den här artikeln försvinna så kommer du inte kunna gå så mycket stryk du ska få, din lilla bög.

Med en halv miljon besökare dagligen är Alexandra "Kissie" Nilsson Sveriges största bloggare. Men efter de grova hoten tar nu flera tunga annonsörer avstånd från "Kissies" blogg.

Interflora, som haft en stor annons på bloggen vill i dag inte kännas vid sin närvaro på kissies.se. Tommy Standar, e-handelsansvarig på Interflora säger han att inte förstår vad annonsen - som nu har plockats bort - gjorde på sajten från första början.

– Vi har börjat undersöka hur vår annons kunde hamna på Kissies blogg. Men det här är självklart ett sammanhang som vi inte vill synas i, säger Tommy Standar.

Åsa Sköldekrans, pressansvarig på Interflora:

– Vi tar självklart avstånd från allt vad gäller främlingsfientlighet och diskriminering.

Schibstedägda internetsäljbolaget Webtraffic valde att avluta sitt samarbete med Kissie redan innan hoten mot Nyheter24:s reporter.

– Vi bestämde att vi inte ville ha något med henne att göra i samband med inlägget om barnmat och bantning. Det här bara bekräftar att det var rätt beslut, säger Mikael Lenstrup, affärsutvecklingschef på Webtraffic.

Även Tele2, som annonserar på "Kissies" blogg tar avstånd från nazihoten.

– Det är självklart så att vi tar avstånd från allt som är rasistiskt och dessutom brottsligt. Vi kommer att följa upp det här men det är självklart så att vi vill synas där det är vettiga människor som driver vettiga sajter, säger Frippe Stenberg, svensk marknadschef på Tele2.

Kan ni tänka er att stoppa annonseringen?

– Blir sammanhanget fel och exponeringen negativ för oss kommer vi naturligtvis överväga om vi ska finnas där. Det är självklart.

En annan annonsör är modebutiken Bubbleroom. När Dagensmedia.se når företagets vd Svante Tegnér är han utomlands och har inte sett Kissies utspel.

– Men det låter jättehemskt. Det är svårt att bedöma folks åsikter men det här låter som ett fall där vi kanske måste agera.

Han berättar att även han kan tänka sig att stoppa annonserna på Kissies blogg.

– Det här är självklart inte ett sammanhang vi vill synas i. Vi kan absolut tänka oss att stoppa annonserna.

Även elektornikbutiken Netonnet har annonserat stort på "Kissies" blogg. En annons som nu verkar ha tagits ner.

Bland övriga annonsörer på "Kissies" blogg finns bland annat Kia Motors, Telenor och Adtech.

Den som går in på "Kissies" blogg i skrivande stund möts av ett uppsträckt långfinger med rubriken "Bloggpause".

UPPDATERING: "Kissie" har nu uppdaterat sin blogg och skriver bland annat "ÅT HELVETE FÖR ALLA REPORTAR, SLUTA RING!!!"

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>