E-sport lockar fler tittare än traditionell sport online

2017-03-17 13:57 Hanna Frick  
Intresset för e-sport och gaming online ökar starkt. Foto: Wikimedia Commons

Intresset för gaming och e-sport online ökar markant i Sverige. Youtube är plattformen som lockar flest tittare men läget kan komma att ändras, menar Torbjörn Axelsson, analytiker på Mediavision.

Intresset för e-sport och gaming online är på stark frammarsch, enligt Mediavisions senaste analys "E-sports & gaming 2016/2017" som slår fast att intresset ökar starkt.

Nära 400 000 svenksar tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag – vilket är betydligt fler än de som tittar på traditionell sport online.

Att titta på videoklipp om spelande eller följa tävlingar inom dataspel har blivit mycket stort i Sverige, visar rapporten.

Under fjärde kvartalet 2016 lockade e-sport och gaming i snitt 370 000 tittare dagligen – det innebär en tillväxt på 35 procent jämfört samma period 2015. Traditionell sport online lockade avsevärt färre, med 280 000 webb-tv-tittare en genomsnittlig dag.

De högra spalterna representerar Q4 2016. Källa: Mediavision

Inte allt för förvånande är tittandet särskilt stort bland unga. Drygt 15 procent av 15-24-åringarna tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag.

Även om det är framförallt de yngre tittarna som driver på tillväxten, så ökar tittandet även i högre åldrar.

Vad beror det ökade intresset på?

– Till att börja med har konsumenter som var unga när tv- och dataspel växte fram bibehållit sitt intresse och därtill fylls det på underifrån med dagens unga som i hög grad växer upp med gaming och e-sport. Sedan pådrivs intresset av aktörers ökade satsningar, säger Torbjörn Axelsson, analytiker på Mediavision.

Youtube är den plattform som lockare absolut flest tittare. Streamingjätten har dessutom vuxit och når idag fler e-sport- och gamingtittare jämfört med samma period 2015.

En trolig förklaring till Youtubes tillväxt är lanseringen av Youtube Gaming i augusti 2015, menar Mediavision. Denna streamingplattform har visat sig lyckosam på den svenska marknaden.

En annan stor plattform som lockar tittare är Twitch.

Utöver Youtube och Twitch är det i dagsläget få som kan mäta sig i räckvidd – men det kan komma att förändras, menar Torbjörn Axelsson.

– Vi ser redan nu att stora aktörer som exempelvis Facebook och Twitter sluter avtal med olika spelproducenter och e-sportaktörer. Facebook har slutit avtal med Activision Blizzard som också äger e-sportorganisationen MLG. Twitter har nu under 2017 slutit avtal med MTG som äger Dreamhack och ESL, genom Turtle Entertainment. Det kan absolut bli så att Youtube och Twitch kommer stöta på stark konkurrens, säger han till Dagens Media.

Om Mediavision:

Mediavision är ett oberoende konsultbolag, inriktat på analys och strategi inom digitala medier. Mediavision har under en längre tid följt ändrade medievanor hos den svenska allmänheten. Varje månad intervjuas 1000-1500 slumpmässigt utvalda individer mellan 15-74 år via webb.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt