"Det är inte en colaburk vi ska lansera, det är artister"

2017-01-04 15:33 Simon Nilsson  

Universal Music Sverige investerar för framtiden. För Dagens Media berättar vice vd:n och marknadsdirektören Joakim Johansson om bolagets affärskoncept, hur man når ut till den yngre målgruppen och vad man ska satsa på under 2017.

Musikbolaget Universal Music har stora planer för 2017. Man letar just nu nyrekryteringar på avdelningarna brand, digital sales och marketing och Creative Labs. Och tillsammans med in-house byrån Creative Labs ska man nu ta fram kreativa och effektiva kampanjer för några av Sveriges och världens största artister.

Senast i raden av globala samarbeten återfinns artisten Tove Lo, där man under hösten har passerat 1 miljard streams via artistens och bolagets egna kanaler. I aktuella lanseringen skapades en virtuell story i traditionella miljöer som presenterades i 71 länder. 

Joakim Johansson, vice vd och marknadsdirektör på Universal Music Sverige, berättar för Dagens Media om bolagets utveckling och synen på den digitala evolutionen.   

I början av 2016 så valde vi att centralisera spjutspetskompetensen inom digital marknadsföring och kommunikation, något som tidigare var utspritt ojämnt i bolaget. Genom att sammanföra och rekrytera några av de skarpaste hjärnorna i branschen så skapade vi en möjlighet att öka tempot och förhöja servicen vi erbjuder våra artister, lokala som internationella, säger Joakim Johansson och fortsätter:

 – Vi är extremt kreativa i vår approach och experimenterar mycket båda vad gäller kommunikation och taktik i vår uppgift att skapa större engagemang mellan artisten och fansen.

Hänga gubbe

Det just nu pågående samarbetet med Tove Lo är ett exempel på Universals experimenterande för att nå ut till fansen. Samarbetet med house-duon Vigiland är ett annat, där man i ett klipp kunde se artisterna spela "beer pong" tillsammans med sina fans i centrala Stockholm.

Ett tredje är samarbetet med Veronica Maggio och ett alldeles speciellt singelsläpp av låten Ayahuasca. På artistens hemsida lanserades låten som ett slags hänga gubbe i form av att låta hennes fans gissa texten.   

– Det är viktigt att behandla alla plattformar individuellt. Du måste hitta din identitet och man måste vara genuin. Det är också viktigt att involvera fansen tidigt i processen, de måste få vara en betydande del av kampanjerna.

Hur arbetar ni för att veta vad som passar vart?

– Vi arbetar mycket utifrån dataanalys för att se vad som funkar och det gör att arbetet blir väldigt databaserat. Men man måste veta när det är dags att trycka på knappen. Musik berör människor på olika sätt, och skapar olika känslor och reaktioner, därför har vi sett att vi måste hitta fanbärare som upptäcker något före alla andra. På Spotify släpps omkring 20 000 låtar varje dag så istället för att gå ut brett måste man hitta en personlig väg – det funkar inte att trycka upp saker i ansiktet på konsumenter.

"Handlar om sekunder"

Joakim Johansson menar att den målgrupp som Universal har svårast att nå ut till är yngre, som inte går att nå via tv, radio eller nätannonser som blockeras via adblockers. Och att man därför måste skapa intressant innehåll för artisterna som konsumenten vill se och ta del av.

– Unga människor har ett väldigt kort attention span och då är det av största vikt att vi, i bruset av allt annat, visar vad det är vi vill förmedla. "Vad är det som gör att vi ska bry oss?" och "varför ska vi lägga ner tid på det här?" Det krävs att man berättar en djupare story. Det handlar om sekunder och inte längre minuter.

Om du ska sätta fingret på något som är extra värt att fokusera på 2017!

Vi lägger om och uppdaterar hela vår syn och arbete med video. Vi kommer att skapa mindre ”klassiska musikvideos” och istället fokusera på berättande och förmedling av musiken genom content som bättre passar in i sociala miljöer. Videomöjligheten är en tydlig plattform som blir allt viktigare för oss genom att den hjälper oss att få ut en berättelse till människor och skapar en personlig relation mellan fansen och artisten. Video är effektivt sätt att göra det för att man kommunicerar ut något på en kort tid. Jag är övertygad om att video kopplad med musik är sättet att väcka uppmärksamhet på.

Joakim Johansson är noga med att poängtera vikten av förändring i arbetet med att nå ut i den ständiga digitala evulotionen. 

– Det finns så många som uttalar sig som experter – jag anser att det är ett otroligt naivt sätt att se på den ständiga förändringen som sker i de digitala miljöerna idag. Jag tror det är först när vi kan erkänna att vi inte är experter och kan allt, det är först då vi kan ta oss framåt. Man måste ha en ständig utveckling och är man inte öppen för nya insikter då kommer man självdö. Det är inte en colaburk vi ska lansera, det är artister med egna känslor, tankar och visioner.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt