Den digitala mardrömmen för TV3 och Kanal 5

2016-01-14 16:21 Erik Wisterberg  

SVT och TV4 raketökar på webben. Samtidigt backar Discovery Networks och MTG TV. Här är tv-husens förklaringar till kräftgången på den glödheta streamingmarknaden.

Tv-kanalernas kamp sker på två fronter. Dels ska tittarna i linjär-tv – som blir allt äldre – fångas. För de kommersiella tv-kanalerna är det fortfarande här som de stora reklampengarna, enligt IRM 5,5 miljarder kronor 2015, finns.

Dels står slaget på nätet.

Via data från MMS webb-tv-mätningar har Dagens Media kartlagt styrkeförhållandena mellan tv-husens Play-tjänster under 2015. Där finns två klara vinnare: SVT och TV4.

SVT, som är ohotat störst online enligt MMS, ökade tittandet med 77 procent jämfört med året innan. TV4, som kommer från lägre nivåer, nära fördubblade tittandet. Detta gäller antalet spenderade timmar. En liknande bild ges när Dagens Media tittar på måttet startade strömmar.

Förlorarna på nätet

Big Brother lyfte inte på webben.
 

För MTG (ägare av TV3) och Discovery Networks Sweden (Kanal 5:s ägare), är siffrorna något av en digital mardröm. I en tid då tittandet på play-tjänster totalt sett ökar, och samtliga mediehus jobbar hårt med sina digitala transformationer backar de båda tv-husen.

Discovery Networks Sweden nådde 10,4 miljoner spenderade timmar 2015, vilket är en sextondel av SVT:s dito och en sjättedel av vad TV4 presterar. Det är också sämre än 2014.

– Tappet på 0,4 procent i konsumerade timmar beror huvudsakligen på att Big Brother 2015 inte levde upp till de fantastiska siffrorna från 2014, säger Dan Panas, presschef på Discovery Networks Sweden.

Hur allvarligt är det att ni minskar när tittandet på webben generellt sett växer?

– I slutet av 2015 lanserade vi en ny och starkare plattform, Dplay. Vi går in i det nya året med en starkare plattform med höga ambitioner.

MTG hoppas på OS

Malin Gramer i "Paradise Hotel". Foto: Johnny Wohlin.

Även MTG backade på webben enligt MMS, något som delvis kan förklaras av att 2015 års siffror går upp mot OS-året 2014.

– En del av förklaringen är att vi hade OS under 2014 men även format som gick väldigt bra på Play. Överlag ökade vi i Q2 till Q4 2015 jämfört med 2014 men i just Q1 var vi starkare 2014 och det beror framförallt på just OS, säger MTG TV:s presschef Susanne Nylén.

Hur allvarligt är det att ert tittande på play minskar i en tid då onlinetittandet växer?

– Som sagt, sett till hela året har vi ändå ökat de senaste kvartalen och vi har stora förhoppningar för 2016 med nya starka format och OS i Rio. Dessutom har vi ökat snittiden på tittandet per start.

Skandalsåpan ”Paradise Hotel” har varit ett av MTG:s starkaste kort i webb-tv, något som MTG i vår följer upp med ”Cirkus Magaluf”.

Så gick play-året 2015

 20142015Förändring
SVT92 682 544163 716 46476.6
TV433 501 95359 998 75679.1
MTG26 560 68224 510 981-7.7
Disc Net10 437 82510 393 391-0.4
    
Antal starter  
 20142015Förändring
SVT337 765 092562 640 38766.6
TV4135 236 248263 669 94495.0
MTG81 548 76970 168 969-14.0
Disc Net43 650 76537 129 361-14.9

Källa: MMS webb-tv-mätnignar.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>