"De sociala nätverken borde ta täten för att utbilda människor"

2017-05-20 09:00 Johanna Söderlund  

HELGLÄSNING. Dagens Media har träffat Sean Gardner - talare, författare och expert på sociala medier - för att prata om fake news och näthat.

Sean har precis kommit till Sverige efter ett dygn i Makedonien. Han har varit talare på ett event för IT-bolaget Seavus Group och är nu på besök på deras stockholmskontor. Makedonien har under det senaste halvåret blivit vida känt som ett näste för "fake news-fabriker". I februari skrev DN om hur en nyhet om en skändad kyrka i Kristianstad i södra Sverige spreds till Makedonien. Där gjordes den om till en nyhet om hur muslimska krigsflyktingar skändat en kyrka som de fått lov att bo i. Denna falska nyhet spreds sedan vidare till USA, för att där landa i knät på cirka 10 miljoner amerikaner.

Sean Gardner tycker att historierna om Makedonien är faschinerande, men valde att inte lägga mycket fokus på att prata om det som pågår där under sin föreläsning. Istället valde han att prata om hur man genom digitala verktyg och välförpackade budskap faktiskt kan påverka ett lands infrastruktur.

– Min presentation i Makedonien var inriktad på hur nyskapade företag kan använda sociala medier för att nå ut med sina budskap och attrahera riskkapitalbolag. I ett samhälle med god potentiel för 'start-ups' behövs fler riskkapitaliter för att i längden kunna påverka ett lands infrastruktur.

Vilka är de positiva aspekterna av sociala medier utifrån ett yttrandefrihetsperspektiv och vilka är de negativa?

– Sociala medier är jättebra eftersom att man kan kommunicera mellan landsgränser. Däremot vill man veta vad det är som diskuteras. Jag är helt för att människor ska få uttrycka sig på internet, men jag tycker att användare ska säga ifrån och inte låta förnedrande kommentarer stå oemotsagda. Gällande fake news borde sociala nätverk ta täten för att utbilda människor.

Vad tycker du om Facebooks hantering av att tackla falska nyheter?

– Företagen - Apple, Google, Microsoft och Facebook - borde gå ihop och lägga en varsin summa pengar i en fond. De kan alla göra något separat; Youtube kan göra videos och Instagram kan publicera informativa bilder eller kortare videos. Om de går ihop och gör något regionalt, kanske regionala konferenser, är jag övertygad om att budskapet hade spridit sig.

Genom att sammanföra individer som inte är lierade med något specifikt socialt nätverk och bjuda in dem för att prata om frågor som dessa och göra det till en riktig extravaganza för ett gott syfte - där tycker Sean att det finns möjlighet att förändra.

– Allt som krävs är pengar. Tech-jättarna borde inte acceptera hatkommentarer och sådant som delas för att splittra människor. Eftersom att det påverkar människorna som använder företagens plattformar tror jag att sammankomst och samarbete hade varit väldigt effektivt.

Sean berättar att problematiken kring fake news måste tas på största allvar.

– Den är ett stort hot mot sammanhållningen som skulle kunna vara möjlig mellan landsgräner. Även pressen borde gå ihop och agera. Om pressen trycker på hos företagen och säger "erbjud en lösning" så kommer det nog väga tungt. Även journalister kan samlas och prata om hur fake news står i vägen för utbildning. Gör vi inget kan detta även stå i vägen för att förflytta mänskligheten framår.

 

"Om medborgarna inte känner till sin rätt att bli serverade sann information så spelar det ingen roll"

Marina Domazetovska Sazdovska sitter med på intervjun och är Marketing Manager, Corporate Marketing på Seavus Group. Seavus Group är ett multinationellt mjukvaruföretag som genom att expandera och föra vidare kunskap inom IT vill vara en del av det ständigt föränderliga samhället som bygger på kunskap och innovation. Bolaget Seavus Incubator, som är grundat och finansierat av Seavus Group, har nyligen lanserat ett projekt som kallas Dot.up Media. Marina Domazetovska Sazdovska, som är både baserad och uppväxt i Makedonien, berättar hur det nya projektet hjälper unga journalister med att starta upp nya digitala medier.

– Projektet går bra, men på grund av den politiska situationen i Makedonien har vi försökt att inte dra till oss för mycket uppmärksamhet. Den tidigare regeringen har satt mycket press på våra inrikesmedier, vilket har resulterat i mycket kontrollerade och falska nyheter. På grund a det har alla varit tvungna att vara mycket försiktiga och till följd av det har medierna mer eller mindre dött ut. Bara i april stängdes tre stora dagstidningar ner. Nu har vi endast en kvar. Tidigare i veckan tillträdde en ny regering och vi är hoppfulla att situationen kommer förbättras med tiden.

Marina Domazetovska Sazdovska tycker att medier och journalister bär ansvar för vilken information de delar till sina läsare, men håller med Sean Gardner om att allmänheten måste förstå att även de sitter på makt.

– Om medierna inte förstår vilken makt de har så kommer vi få lättkorumperade medier. Men om medborgarna inte känner till sin rätt att bli serverade sann information så spelar det ingen roll.

 

Gammelmedias revansch?

I samband med AdDay den elfte maj, höll SvDs redaktionschef Maria Rimpi ett föredrag om "gammelmedias revansch". Där berättade hon om hur medvetenhet kring fake news och filterbubblor lett till att fler människor är mer benägna att söka sig till "gammelmedia", så som dagstidningar på internet, för att söka information. Hon berättade att under terrorattacken på Drottninggatan publicerades massvis av falsk information, men att ingen av SvDs 25 stycken pushnotiser under dagen visat sig vara felaktig.

– I en värld där manipulerade bilder och lögner sprids kan man lita på gammelmedia, berättade hon.

Sean Gardner håller dock inte med Maria Rimpi i detta. Han tror snarare att medieklimatet kan komma att bli ännu lite värre.

– I en värld där det är så lätt att felunderrätta människor kan bristen på struktur bidra till att fake news exploderar ännu mer. Sociala medier är världens största kommunikationsverktyg och därför är det högst troligt att människor som vill sprida lögner kommer fortsätta att göra det. Det ultimata ansvaret ligger emellertid hos plattformarna.

Johanna Söderlund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt