Choklad gillades mest

2013-07-11 14:18 Helen Preutz  

Statoils 2-för-1-erbjudande för Marabou var det populäraste sponsrade Facebookinlägget i juni.

Analysföretaget Socialbakers gör månatliga mätningar av varumärkens synlighet i sociala medier.

Bland annat mäts effekten av kampanjer i form av sponsrade inlägg på Facebook. Bland svenska varumärken var bensinbolaget Statoil bland dem som lyckades bäst. Deras 2-för-1-kampanj för Marabouchoklad genererade 7 186 "likes" och 732 kommentarer. Totalt valde 20,8 procent av dem som såg inlägget att gilla, kommentera eller skicka det vidare.

På andra plats kom resebolaget Fritidsresors inlägg i form av ett foto från Mallorca. "Onsdag morgon är bättre på Mallorca :) Tummen upp om du håller med", löd inlägget, vilket lockade till 6 475 "likes". och 207 kommentarer.

Statoil la beslag även på tredjeplatsen. En Instagrambild med tre olika badringar och en uppmaning till följarna att rösta på den man gillade bäst genererade 6 504 "likes" och hade en interaktionsgrad på 16,3 procent.

Helen Preutz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt