Bryter med Tradedoubler – på grund av grov porrannons

2012-01-18 06:54 Dante Thomsen  

UPPDATERAD. Sweclockers, som är en nättidning om datorer och hårdvara, avbryter allt samarbete med annonsnätverket Tradedoubler. Det efter att en grov porrannons dykt upp i Tradedoublers annonsutrymme.

"Knulla 2 slynor om dagen". Så lyder rubriken i en annons som plötsligt dök upp i Tradedoublers annonsutrymme på Sweclockers sajt.

På Sweclockers är man heligt förbannade över det inträffade och avbryter nu allt samarbete med Tradedoubler med omedelbar verkan.

– Det är ju en sjukt grov annons, så det är riktigt illa. Vi är ju ytterst ansvariga och har en ganska ung målgrupp så jag blir riktigt arg. Det är oacceptabelt, säger Sweclockers vd Edin Mehinovic till dagensmedia.se.

Enligt honom ska annonsen ha dykt upp vid tolvtiden i söndags.

– Jag hade varit bortrest på CES-mässan i Las Vegas och fick reda på att det hade hänt av mina medarbetare. Flera medlemmar har också uppmärksammat annonsen.

På Sweclockers ska nu undersöka vad som har hänt.

– Det hela är väldigt märkligt. Som jag ser det finns det två rimliga alternativ till att annonsen visats. Det ena är att annonsen faktiskt gått i Tradedoublers nätverk och hamnat hos oss av misstag, alternativt att det ligger Spyware ute som tar över Tradedoublers annonskod vilket också är riktigt illa.

Och det är inte bara Tradedoubler och Sweclockers som drabbats av annonshaveriet. Under gårdagen dök den grova porrannonsen även upp på sajter som Youtube, Myspace, Fragzone och Twitpic, som arbetar med andra annonsnätverk.

– Vi pratar just nu med branschkollegor för att försöka undersöka vad som hänt, säger Edin Mehinovic.

Kan det bli tal om att vidta rättsliga åtgärder?

– Absolut, det kan det bli, men vi måste undersöka saken först och få lite mer kött på benen. Vi vill också vänta på ett officellt svar från Tradedoubler.

Vad säger Tradedoubler?

– De verkar inte känna till det här över huvud taget.

När dagensmedia.se når Tradedoublers vd Urban Gillströms känner inte han till annonsen. Istället hänvisar han till Tradedoublers Sverigechef Christoffer Klockare. Honom har dagensmedia.se sökt.

Andreas Wildh, kampanjchef för Tradedoubler i Norden berättar dock att annonsnätverket arbetar för fullt med att undersöka vad som inträffat.

– Det såklart tråkigt för Sweclockers och dess besökare att exponeras för den här typen av annonser och vi beklagar detta om så har skett. Vi är mycket måna om att upprätthålla en hög kvalitet i vårt nätverk och har därför startat en utredning av frågan så snart detta kom till vår kännedom. Vi har också en dialog med Sweclockers kring frågan, säger han till dagensmedia.se.

Vart den grova porrannonsen kommer ifrån är däremot fortfarande oklart. Andreas Wildh säger däremot att Tradedoubler hittills inte hittat något bevis på att porrannonsen visats av annonsnätverket, trots de skärmdumpar som finns.

– Vi har inte heller några externa partners som skulle kunna visa den typen av budskap. Våra säljare skulle aldrig ta i det här klientelet av kunder då kampanjnätverket i huvudsak arbetar med premiumkunder och välrenommerade mediebyråer, säger han och fortsätter:

– Vi fortsätter dock vår utredning kring vad som kan ha orsakat detta, och om vi eller våra partners kan vidta åtgärder för att undvika att det kan hända igen. Vi ser mycket allvarligt på det inträffade.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt