"Blondinbella" fälls för smygreklam

2016-05-23 12:16 Anton Äng  
Foto: Janne Næss

Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller ett inlägg på Isabella "Blondinbella" Löwengrip Spångbergs blogg där hon marknadsför sitt eget märke Flattered. Enligt nämnden skulle inlägget ha reklammarkerats eftersom det inte omedelbart framgår att det är reklam.

Idag kom kom ett besked om att Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller ett inlägg på "Blondinbellas" blogg där hon marknadsför sitt eget märke Flattered.

En privatperson anmälde inlägget där Löwengrip Spångberg skriver att det går att förbeställa skor från hennes eget märke Flattered, med länkar till Flattereds webbshop. Anmälaren menar att detta borde markeras som reklam och att läsare har rätt att veta att det handlar om reklam även om det är inbakat i ett vanligt blogginlägg.

Isabella Löwengrip Spångberg hävdar att bloggen snarare är att se som en plattform för bloggarens olika bolag, i likhet med ett företags webbplats, och att det därför är naturligt att inläggen handlar om bloggarens bolag.

Nämnden konstaterar att webbplatsen utgörs av blogginlägg från bloggaren som privatperson. Webbplatsen är att betrakta som en privatpersons blogg. I det anmälda blogginlägget omtalas skorna i positiva ordalag och läsaren uppmanas att förbeställa skorna genom att klicka på en länk som leder till en webbsida där skorna kan köpas.

Enligt nämnden har blogginlägget till syfte att främja försäljning av skor. Det har därmed ett kommersiellt syfte och rör kommersiella förhållanden.

Nämnden skriver att blogginlägget är inte på något sätt reklammarkerat eller försett med annan sändarangivelse än bloggarens. Det är därför inte lätt för en genomsnittskonsument att förstå att det handlar om reklam. Nämnden finner därför att reklamen strider mot artikel 9 i ICC:s regler.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt