Bloggupprop mot smygreklamen

2010-11-30 10:45 Dante Thomsen  

Marknadsföringsbrott i bloggar är större än vad man tidigare trott. Det menar tjejtidningsveteranen Kicki Norman, som dragit igång ett upprop mot smygreklamen under parollen "Vi är inte till salu!".

Som dagensmedia.se kunde avslöja tidigare i dag jagar företag aktivt bloggare till sina annonsnätverk, som säljer smygreklam i bloggar. Något som kan göra att unga bloggare bryter mot marknadsföringslagen.

Nu drar tjejtidningsveteranen och Daisy Beauty-grundaren Kicki Norman igång ett uppror mot smygreklamen.

– Många bloggare blir misstrodda fast de är väldigt noga med hur de tar emot produkter och redovisar allting. Smygreklamen har blivit så utbredd att läsarna inte längre tror på det som står i bloggarna, säger hon.

För en månad sedan drog Kicki Norman också igång en träff för att diskutera pressetik med andra bloggare. Bland talarna fanns bland annat representanter från SJF som informerade om pressetik.

– Jag har hållit på länge med att försöka få till någon slags etik på bloggarna. Det känns som att det lättaste just nu är att försöka utbilda eller sprida kännedom om pressetiken.

Men upproret har också ett mer personligt skäl.

– För inte så hemskt många veckor sedan fick jag veta hur det faktiskt ser ut i verkligheten. Visst finns det små bloggare som har hållit på riktigt länge och de är inte intresserade av att bli köpta. Men kollar man på medelstora bloggar får man utgå från att de flesta är beredda att sälja sig någon gång. Jag blir jättebesviken för det innebär att vi som sköter oss tappar trovärdighet.

Men att sälja inlägg kan vara en lukrativ affär.

– Ett köpt blogginlägg ger minst 10 000 kronor, enligt en bekant som jobbar på pr-byrå. Får du ett blogginlägg för mindre än det har du gjort en bra affär.

Enligt Kicki Norman finns det flera skäl att bloggare väljer att inte delta i uppropet.

– Några har avböjt med motiveringen att alla deras kompisar säljer blogginlägg. Andra säger att de varken vill eller orkar bli granskade.

Vad hoppas du uppnå med uppropet?

– Jag hoppas på att fler och fler bloggare blir medvetna om vad man får och inte får göra och vad som är schysst och inte schysst mot läsaren. Men jag tror att det så småningom kommer utkristalliseras en bloggetik som gör de här frågorna mer klara.

I skrivande stund har 13 bloggar skrivit under listan, inklusive UnderbaraClara och Lilla Gumman.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt