Bloggsverige: Bloggläsandet minskar

2010-04-29 10:34 Kristin Djerf  

Den femte upplagan av bloggläsarundersökningen Bloggsverige visar att svenska bloggare spenderar mindre tid på att läsa andra bloggar. Däremot bloggas det fortfarande lika flitigt.

– Man hinner inte lägga lika mycket tid på att läsa bloggar, eftersom andra sociala medier, som Facebook och Twitter tar upp allt mer av tiden, säger Hans Kullin, pr-konsult på Sermo Consulting, som ligger bakom undersökningen.

En majoritet av deltagarna i Bloggsverige 5, 2 251 personer, de flesta själva bloggare, säger att de kommer spendera ännu mer tid i sociala medier det närmaste året.

Men läsandet av andra bloggar sjunker alltså. Gruppen som tidigare spenderade sex timmar eller mer i veckan på bloggar har minskat från 36 procent i förra årets mätning till 21 procent i år. Samtidigt visar bland annat Som-institutets undersökning att fler än tidigare läser bloggar.

Svenska bloggare kontaktas gärna av företag. 60 procent av deltagarna i undersökningen säger att de inte har något emot att bli kontaktade.

Däremot är pressreleaser inte en populär metod. Man vill hellre bli kontaktad personligen, helst via mejl eller en kommentar i egna bloggen.

– Precis som journalister vill bloggarna gärna vara först. Det är inte lika intressant att skriva om andra har fått samma information, säger Hans Kullin.

Över hälften av bloggarna, betydligt fler än förra året, säger att de har köpt en vara eller tjänst efter att ha läst om den i en blogg. Fler än tidigare har också valt att avstå från ett köp efter att ha läst en bloggares åsikt om produkten.

Hans Kullin har också frågat bloggarna om deras vanor på Facebook och Twitter.

– Ett intressant resultat är att de flesta som bli vänner av företag på Facebook, eller följer dem på Twitter, säger att de gör det för att de vill visa sina vänner att de gillar företaget, inte för att de vill ha erbjudanden och exklusiv information, säger Hans Kullin.

En tredjedel av deltagarna i undersökningen har dock aldrig blivit vän med ett företag på Facebook eller Twitter.

Precis som tidigare år utgör kvinnor majoriteten av bloggare och bloggläsare. De läser helst modebloggar, vardagsbetraktelser och foto- och /konst-bloggar, medan manliga bloggare väljer bloggar om it och sociala medier, mediebloggar och kriti-/samhällsbloggar.

Hela undersökningen presenteras inom kort på Hans Kullins blogg, Media Culpa.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt