"Behöver locka till sig en yngre målgrupp"

2016-08-04 08:43 Hanna Frick  
Lisa Blomqvist, pr-konsult på Westander ser flera spännande möjligheter för företag och organisationer att använda Instagrams nya funktion.

Lisa Blomqvist från pr-byrån Westander kommenterar Instagrams senaste Snapchat-inspirerade funktion.

I tisdags lanserade Instagram funktionen "Instagram Stories" som liknar Snapchats funktion "My Story".

Lisa Blomqvist, pr-konsult på byrån Westander och specialiserad inom digital kommunikation ger sin tolkning av varför Instagram valt att lansera en så snarlik funktion och vad "stories" kan innebära för annonsörer.

Vad är egentligen anledningen till att Instagram kommit med den här nya funktionen?

– Jag tolkar det som att Instagram har varit sugna på att utveckla sin tjänst länge. De har gjort en del förändringar det senaste året så som ny logga, längre filmer och framför allt det nya algoritmflödet. Det är uppenbart att man tagit efter Snapchat som växer som en raket. Instagram behövde göra något för att locka till sig en yngre målgrupp och för att hålla kvar användarna. Jag tror att Instagram har sneglat på "mellangruppen", de som funderar på att skaffa Snapchat men som i och med den nya funktionen kanske stannar kvar på Instagram istället.

Hur påverkas användarna och målgrupperna?

– När jag läst på sociala medier om hur "stories" har mottagits av användarna känns det som att det finns två helt olika uppfattningar. Vissa har skrivit saker som "R.I.P Snapchat" eftersom man nu inte ser någon vits med att använda två olika snarlika tjänster. Andra har känt att Instagram nu blivit en rörig tjänst, är det text, video eller bilder man ska publicera? Själv tror jag att detta kan vara början på en ny trend, att de olika plattformarna blir mindre specialiserade igen och i stället erbjuder fler olika format till exempel video, bild, text och chatt.

Hur kan man som företag tänka om man vill använda "stories"?

– Instagram har känts träigt och det har funnits en begränsning i kreativiteten jämfört med andra plattformar. Men nu finns det flera nya spännande möjligheter för företag och organisationer. En möjlighet skulle kunna vara att lägga ut "bakom-kulisserna-stories" som ett komplement till de mer stylade bilderna på varumärkens konton. En annan idé är att låta kända personer och frontfigurer "ta över" ett varumärkes "Instagram Stories". Då blir det möjligt för företaget att posta sina vanliga bilder samtidigt som man låter kända personer "ta över" deras Instagram via "Stories" för att ge en mer personlig känsla, säger Lisa Blomqvist och fortsätter:

– Det kan vara bra att vara lite försiktig med användandet av stories i början, så att följarna inte upplever sig spammade av den nya tjänsten. Det finns många möjligheter med funktionen och det ska bli intressant att se hur det här kommer påverka Snapchat.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt