Bäst på digital marknadsföring

2012-11-26 15:02  

Maria Ziv på Visit Sweden tog priset som Årets digitala marknadsförare i Dagens Medias och Adobes tävling.

Hon vinner utmärkelsen före Halebops crm-chef Karin Rosell och Casalls marknadschef Sara Althini.

Utmärkelsen delades ut på Dagens Medias seminarium om digitala medier på måndagseftermiddagen.

Motiveringen löd:

"För ett modigt, banbrytande och briljant arbete som har satt inte bara landet Sverige, utan även svensk kommunikation, på världskartan."

Maria Ziv var inte på plats under utdelningen, men deltog via Skype från USA.

– Jag hoppas att det här priset inspirerar andra att våga sticka ut hakan, säger hon om utmärkelsen.

Svenska Institutets och Visit Swedens twitterkampanj Curators of Sweden, gjord tillsammans med Volontaire, där en svensk medborgare varje vecka tar över twitterkontot @sweden, har redan belönats med en rad priser – däribland ett Grand prix i Cannes Lions.

Nu senast tog kampanjen hem tre guld i pr-tävlingen Spinn.

Maria Ziv har ofta berömts för sitt mod att våga släppa kontrollen över varumärket. När kontroversiella Nyheter24-bloggaren Sonja Abrahamsson tog över @sweden i somras blev det Twitterstorm och stor uppmärksamhet i USA.

– När det blåste som mest så hade jag jätteroligt, det var helt fantastiskt, säger Maria Ziv och fortsätter:

– Det beror på att jag hela tiden trott på det vi gör. Vi har brunnit för detta från början, det fick bära eller brista. Och i slutändan gick det ju bra.

Snart firar @sweden ettårsjubileum.

– Vi försöker jobba progressivt med @sweden hela tiden och jag hoppas att vi gör något spännande i samband med jubileet, säger Maria Ziv.

Juryn 2012 består av:

Patrick Dry, Creative Director

Lisa Lindström, vd, Doberman

Emma Cedell, Director Digital Development, Mindshare

Jan Fager, vd, Sveriges Marknadsförbund

Henrik Jansson, nordisk säljchef, Adobe

Fredrik Svedjetun, chefredaktör, Dagens Media

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt