Bambuser inleder offensiv – tecknar avtal med NRK

2016-02-10 06:00 Jon Demred  
Bambusers vd, Jonas Vig. | fotograf: Bambuser AB

Nu ska norska public service-reportrarna gå live – med sina mobiler. NRK har nämligen tecknat avtal med svenska streamingföretaget Bambuser.

Den svenska livevideo-tjänsten Bambuser har det senaste året satsat hårt på lanseringen av sin nya tjänst Iris.

Tjänsten låter sina användare, till exempel ett företags fältreportrar, snabbt sända live från sina mobiltelefoner direkt i företagets egen videomiljö.

Flera skandinaviska mediehus har börjat använda sig av tjänsten och nu har det svenska företaget knutit till sig ännu en mediegigant. Förra måndagen blev det klart att det norska public service-bolaget NRK blir Iris-användare.

– Att ytterligare ett av de stora skandinaviska mediehusen valt vår lösning känns jätteroligt. Speciellt att de valde oss efter en väldigt grundlig utvärdering och upphandling, säger företagets vd, Jonas Vig, till Dagens Media.

Hur mycket är det värt?

– Det kan jag inte gå in på, men det är klart att det är väldigt positivt ekonomiskt, säger Vig.

"Måste vara busenkelt"

Under 2015 tecknade flera tunga aktörer avtal med det svenska företaget. I Sverige var Aftonbladet tidigt ute med att integrera tekniken i sin Tipsa-tjänst, så att deras läsare snabbt kan skicka in video om de ser något som händer. Även tyska Deutche Welle använder tekniken på samma sätt.

Finlands största kommersiella tv-aktör, MTV, har varit en kund sedan första kvartalet 2015. De använder Bambusers tjänst både för att samla in material från sina läsare och för att låta deras reportrar gå upp live snabbt från fältet. På samma sätt använder även danska DR tjänsten.

AP, som är en av världens största och mest respekterade nyhetsbyråer, har också börjat rulla ut Iris till alla sina reportrar och medarbetare. Tanken är att deras reportrar snabbt ska kunna gå upp live och sända video, även om de aldrig har arbetat med tv förr.

– Det behöver vara busenkelt, det ska inte vara en massa tekniska svårigheter. Det ska vara lika enkelt som att ladda upp en bild på Instagram, säger Jonas Vig.

Att det fungerar visades i samband med den stora hotellbranden i Dubai på nyårsafton. De första bilderna kom från en av AP:s textjournalister som utrustad med Iris kunde gå upp live omedelbart och kabla ut bilder till alla världens medier.

– Den visar hur kraftfullt det kan vara. En till vardags otränad videojournalist lyckades göra en live-sändning helt själv som fick stort internationellt genomslag.

Under 2016 satsar Bambuser på att knyta till sig ännu fler kunder – och då inte bara traditionella mediehus utan även bolag inom till exempel reklambranschen.

– Vi har redan börjat att få förfrågningar från digitalbyråer och andra stora företag som vill använda vår teknologi i sina egenbyggda tjänster, säger vd:n Jonas Vig.

Jon Demred

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt