Arash Gilan: ”Allt som går kommer att digitaliseras”

2016-03-26 10:30 Johanna Holmgren  

LÖRDAGSINTERVJUN. Dagens Media pratar med den unge vd:n Arash Gilan om vägen till lycka inom digital marknadsföring och prestigen som äldre chefer måste släppa för att kunna driva framgångsrika bolag i rätt riktning.

Arash Gilan är 30 år gammal. Han är född i kurdiska delen av Iran och flyttade till Sverige julen 1993. Han är medgrundare, delägare och vice vd på den digitala marknadsförings-byrån Viva Media group och har en förkärlek till Bob Dylan.

Om några veckor publicerar han – tillsammans med Jonas Hammarberg, vd på Awesome Group – boken ”Get digital or die trying” som innehåller en sammanslagning av deras tidigare verk.

När kom intresset för den digitala arbetssektorn?

– Jag gifte mig och fick barn vid en ung ålder, vilket säger sig självt, det är dags att börja tjäna pengar. Så jag hörde av mig till Media View där jag i princip tjatade mig till en arbetsplats. Sen gick resan jättesnabbt. Jag var inte alls gammal då, men chefen såg att jag sprudlade av idéer. Han frågade mig hur jag skulle vilja utveckla företaget och satte mig på en chefsposition efter bara ett halvår. Ett och ett halvt år efter det blev jag vd. Jag har alltid varit intresserad av digitaliseringsvärlden och har sen länge trott att jag skulle kunna skapa mig en karriär inom det.

Berätta om din bok ”Get digital or die trying”, hur kom du på den idén?

– Det började väl med att jag såg på mitt företag och mina anställda, och att det inte riktigt fanns någon guide i vad modern marknadsföring handlar om. Vi anställer många personer som ofta inte har någon kompetens alls inom digital marknadsföring, säger han och fortsätter:

– Tillsammans med Jonas Hammarberg, som har en gedigen erfarenhet inom ämnena digitalisering, systemorganisation och ledarskap så tänkte jag att vi kunde slå ihop våra tidigare arbeten och göra en bok av det. Mycket av de guideböcker jag läst tidigare handlar främst om vad och varför, men ingenting konkret om hur man gör.

Har ni lyckats hålla sams under resans gång?

– Det har varit en lärorik resa, när två olika personer från två olika generationer ska slå sina kloka huvuden ihop så uppstår en utmaning. Jonas är något som vi kallar ”emigrant”, då han inte fötts med det digitala. Medan min generation, från 80-talet och framåt är ”infödda”, alltså uppvuxna med digitaliseringen. Jonas tar fram penna och papper, medan jag tar fram paddan. Men jag tycker att vi har haft en bra samsyn. Vi är både överens om att det alltid är människan som är den slutgiltiga skillnaden, det är människan som ska förändra.

Tror du att utvecklingstakten inom data kommer öka eller minska?

– Jag ser det som att det går en vind från västerut, där det alltid börjar, Silicon Valley, sen blåser den hit. Att jobba digitalt består inte av att man använder sig av Powerpoint eller Excel, utan väldigt mycket mer. Det vi har framför oss i byråvärlden är att det kommer behöva ske stora förändringar. Främsta tesen med det digitala är att bli en helt datadriven organisation och lära sig använda data. När vi har pratat med företag om det här märker vi att det är en enorm kunskapslucka, till och med Google analytics är svårt för vissa.

Du har tidigare pratat om att det är många företag som inte vet hur de ska använda sig av sociala medier. Vad menar du med det?

– Det är lite av en klassiker, att om man inte är född med sociala medier och måste lära sig så kan det bli fel. Sociala medier i sig är ett sådant komplext ämne. Många gör det för att de måste, men vet inte hur de ska hitta rätt ton i rätt forum. Till exempel Linkedin, som egentligen ska användas som ett konferensrum, blandas ihop med Facebook. Människor delar med sig av bilder på bebisar och liknande. Det är bevis på att den där lilla känslan saknas.

Här skulle Arash Gilan vilja ge ett råd till alla företagsledare:

– Det har sen länge varit känt att unga människor ska ta hjälp av en äldre mentor. Men i sådana här fall skulle jag vilja vända på det och istället låta äldre få hjälp av yngre mentorer.

Du tror inte det kan bli svårt, att äldre mer erfarna chefer ska ta hjälp av yngre nykomlingar?

– Desto äldre man är desto mer låst blir man. Där gäller det att se skillnaden på om en människa vill bli framgångsrik eller inte. För att bli det gäller det att ha ett öppet sinne och helt ärligt så tror jag inte att man har något annat val än att lära sig digitaliseringen. Allt som går att digitalisera kommer att digitaliseras. Allt som sedan kopieras faller i värde och skapar en rörelse, som en tsunami-digitalisering. I och med detta så måste ledarna tänka – vad behövs för att följa med den här vågen?

Är det något du saknar inom det digitala som borde finnas vid det här laget?

– Jag tycker att det mesta håller på att utvecklas, men det går mycket långsammare än vad jag hade velat. Jag önskar att det fanns lösningar till olika saker som idag tar onödigt mycket tid. När jag behöver mjölk så ska det komma hem till mig istället för att jag går och hämtar den, till exempel.

Du har donerat hälften av dina investeringar till Berättarministeriets arbete, hur kommer det sig?

– Min bakgrund, och respekten inför vikten av att behärska det svenska språket har varit grundläggande i mitt företags arbete. Genom vårt CSR-arbete Viva Care, beslutade vi oss för att stötta Berättarministeriet. Viva och jag delar Berättarministeriets vision om ett Sverige där alla barn och unga är trygga i det skrivna ordet och har förutsättning att aktivt delta i samhällslivet. Jag kom till Sverige som barn och är väl införstådd med att språket har varit förutsättningen för mig att lyckas i Sverige – som medborgare och företagare. Tillsammans kan vi stötta och bidra till att en ny generation lär sig att behärska bland det viktigaste kommunikationsredskapet vi har – det skrivna ordet.

Arash Gilan berättar att han har en mamma som alltid jobbat med flyktingar och hedersvåld.

– Ända sen tidig ålder har jag alltid velat förändra världen och jobba mot olika sorters orättvisa, bland annat mobbning.

Om vi släpper det digitala för en stund, vad ska du göra under påskhelgen?

– Jag tänkte åka ut till vår stuga och leka och umgås med våra barn, och självklart äta en massa gott.

Har du någon bra låtlista att dela med dig av?

– Ja, Veronica Maggios senaste låt har verkligen gått på repeat. Låten är även en bra tes gällande digitalisering, haha.
 

Johanna Holmgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>