Aftonbladet större i mobilen än i print

2012-11-27 13:04 Madeleine Östlund  

Aftonbladet växer så pass mycket i mobilen att man under några veckor varit större där än i print. Det visar en körning av Carat.

Det är under vecka 42, 44 och 45 i år som Aftonbladet har större räckvidd i mobilen än i print, enligt Carats körning som är en jämförelse av Kia-index och den genomsnittliga dagliga räckvidden i Orvesto Dag.

En brasklapp ska dock läggas in då Kia-index och Orvesto Dag har helt olika mätmetoder.

– Vi ser ändå en trend som innebär både en möjlighet och en utmaning. Det finns lite av en flaskhals där annonsörerna inte är helt igång med mobilen och jag tror till viss del också att kreativa byråer inte har hittat hem i hur man tar kampanjer till den mobila skärmen, säger Nils Andersson Wimby, kundansvarig på Carat.

I vecka 42 hade Aftonbladet 956 324 unika besökare i mobilen och en räckvidd på 956 324 läsare i print. Vecka 44 var förhållandet 961 137 unika i mobilen och 936 354 läsare i print.

Vecka 45 hade Aftonbladet över 1 miljon unika besök i mobilen – 1 017 107 – medan printläsandet var detsamma som veckan innan.

– Jag kan konstatera att mobilen rusar och är den främsta källan till nyheter för våra läsare och vi är jätteglada för den fantastiska utvecklingen. Det är också väldigt glädjande att totalräckvidden ökar, säger Marica Finnsiö, redaktionschef på Aftonbladet.

Utmaningen för Aftonbladet ligger främst i att paketera materialet för mobilen, berättar Marica Finnsiö.

– Vi anpassar paketeringen av nyheter i mobilen efter exempelvis hur trafiken ser ut över dygnet. Vi styrs av händelsenyheter eftersom besökarna i första hand går till mobilen för att få reda på vad som hänt. Men print är fortfarande en speciell juvel i familjen och vi vårdar den så bra vi bara kan.

Finns det några planer på att ta fram material specifikt för mobilen?

– Vårt arbete handlar mer om paketering och hur Aftonbladets nyhetsjournalistik ska ut i mobilen.

Annonsmässigt är den stora utmaningen att locka annonsörerna till mobilen.

– Vi pratar mycket om kanalens fördelar och vi hjälper också annonsörerna att ta fram lösningar, annonser och vi bygger landningssidor. Så en hel del konceptarbete ligger på vårt bord just nu, säger Johan Åsén, affärschef för mobilt på Aftonbladet.

Borde inte annonsörernas byråer sköta det?

– Det är en utmaning för dem också. Man behöver prata mer koncept och inte bara utformning. Sedan är det också många varumärken som inte har en tydlig mobilstrategi. Tillsammans kan vi hitta vägarna och strategierna och det måste vi eftersom användarna redan finns där.

Hur stor del av era annonsintäkter kommer från mobilt idag?

– Vi har haft en målbild på omkring 100 miljoner kronor i intäkt i år och den står vi fast vid. Mobilen växer snabbt inte bara i trafik, utan också intäktsmässigt.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>