Aftonbladet över miljonen i mobilen

2011-05-17 13:25 Madeleine Östlund  

Över en miljon besökare läste Aftonbladet i mobilen i förra veckan. Det är nytt rekord för mediehuset.

Totalt sett hade Aftonbladet mobil 1 099 115 unika besökare under vecka 19. Det är en ökning på 10 procent jämfört med veckan innan och med 252 procent jämfört med motsvarande vecka 2010.

Det var framför allt Eurovision Song Contest och avslutningen av ishockey-VM som drev de största trafikmängderna. På söndagen hade mobilsajten 531 952 unika besökare, 100 000 fler än den tidigare rekordnoteringen.

– I början av året trodde vi på att passera miljonvallen i december, men trafiken har fullständigt exploderat under våren, speciellt vid stora nyhetshändelser. Det ser ut som att alla smartphone-användare nu vant sig vid att mobilen är deras främsta nyhetsförmedlare, säger Niklas Silow, Aftonbladets mobilchef, i ett pressmeddelande.

Och nu sänker Aftonbladet annonspriset. Under resten av maj får alla annonsörer en miljon annonsvisningar för 75 000 kronor, ordinarie pris är 300 000 kronor, på mobilsajtens mest attraktiva format.

– Annonsförsäljningen har ökat i takt med den ökande trafiken, låt vara ifrån låga nivåer. Nu har mobilen definitivt tagit steget till att vara en betydande del av vår räckvidd och det ger vi fler annonsörer möjlighet att upptäcka och dra nytta av, säger Niklas Silow.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt