Aftonbladet och Allers utnyttjas av kända sökkonsulter

2009-03-05 10:25 Ola Eriksson  

Aftonbladets bloggtjänst och Allersägda Blogg.se används systematiskt av sökkonsulter för att skapa länkar till deras kunders sajter. Användandet bryter mot bloggarnas användarvillkor och kan stå kunderna dyrt.

Bloggar som enbart består av nonsensinlägg för att skapa länkar till andra sidor, så kallade spambloggar, eller sbloggar, kan snabbt få upp ett företags sajt högt i träfflistan hos Google. Men den kan lika snabbt sjunka igen.

- Google gillar inte det här sättet att fuska med sina länkar, de är självklart medvetna om problemet och skulle när som helst kunna ändra sina riktlinjer så att det här inte fungerar längre. Plötsligt kan det finns en massa kunder som köpt en värdelös produkt från sina sökkonsulter, säger Nikke Lindqvist, sökoptimeringsexpert och bloggare som de senaste dagarna uppmärksammat ett stort antal fejkade bloggar på svenska bloggtjänster.

Han påpekar att en blogg på en egen domän självklart får innehålla vilka inlägg som helst och länka hur den vill, men att ett systematiskt användande av gratistjänster för att marknadsföra och hjälpa upp en sajt i Googles sökresultat ofta bryter mot användarvillkoren. En av tjänsterna som används flitigt för spambloggar är Aftonbladets bloggtjänst. Deras villkor är mycket tydliga med att tjänsten inte får användas för kommersiella syften.

- Så fort vi får kännedom om sådana bloggar så tar vi bort dem, säger Andreas Aspegren, communitychef på Aftonbladet.

Även Google är tydliga med vad de tycker om spambloggar.

- Spambloggar innehåller inte relevant information och klassas därför som ett försök att manipulera indexeringen, något som Google inte accepterar. Brott mot Googles guidelines kan leda till bland annat avstängning från Googles indexering, det vill säga sajten kommer inte längre kommer upp i Googles sökningar, säger Daniel Rytterström, ansvarig för byråkontakter på Google.

Spambloggar förekommer på alla stora bloggplattformar som Blogsoft, Blog.com, Blogger och Wordpress.com.

- Det går lite i vågor det här. En del bloggar håller låg nivå och är väldigt enkla att filtrera bort, samtidigt är en del mer avancerade, säger Andreas Aspegren.

Hos Blogg.se, som numera ägs av Allers, är vd Roland Karlsson också medveten om problemet.

- Jag stängde ner en spamblogg för tio minuter sedan. Vi har tidigare haft problem med att massor av bloggar startas från Ryssland och Polen men nu har vi stängt av möjligheterna att automatiskt starta nya bloggar, säger Roland Karlsson.

I bloggar och mikrobloggar pekas bland annat välkända sökkonsulter som Jajja och Getupdated ut med att jobba med de här metoderna.

- Skulle det visa sig ligga ett systematiskt missbruk bakom det här så får vi se vad vi kan göra. Får vi säkra indikationer på att det är ett specifikt företag som ligger bakom så får vi påtala för dem att inte får gå till så här, säger Andreas Aspegren på Aftonbladet.

Mattias Kellquist är vd på Jajja.

- Arbetet med att skapa länkresurser är oerhört viktigt och det gäller att hela tiden testa nya vägar. I somras fattade vi beslut att alla nya resurser vi skapar samarbeten med ska hålla hög kvalitet som kunder ska kunna annonsera på, i likhet med exempelvis Google Adsense. Därför skapar vi inte bloggar på detta sätt längre. Resursen finns kvar i dag men är endast några procent av vad vi gör och dessa sista ska vi fasa ut, säger Mattias Kellquist.

Han säger att företaget givetvis vill ha bra samarbeten med bloggtjänster och inte vill bryta mot några villkor. Han är också medveten om att en ändring från Google kan göra spambloggar, eller vanliga bloggar, värdelösa och därmed påverka placeringarna för sajterna.

- Google gör förändringar hela tiden så visst kan Google ändra sina riktlinjer runt det här när som helst. Vi sitter hela tiden och tittar på hur marknaden kan se ut om ett eller två år.

Anledningen till att bloggar med länkar skapas på det här sättet är att antalet inlänkar till en sajt är ett av de kriterier som Google använder för att ranka en sajt. Om många sajter länkar till en annan sajt höjer det relevansen för sajten och den klättrar därmed uppåt i sökresultaten.

- Det finns verktyg för att se var länkar kommer ifrån och hur sajter är uppbyggda men ibland är det invecklade system som används av de som skapar sbloggarna. Egentligen borde man ha en sökleverantör som levererar söktjänsterna och en annan leverantör som hela tiden utvärderar vad det första bolaget gör, säger Bernt Johansson, teknikchef på sökkonsultbolaget Klikki.

Mattias Kellquist anser att Jajja får oförtjänt mycket kritik så fort det rapporteras om sökbranschen.

- Jag vet hur sökbranschen fungerar och andra aktörer jobbar på ungefär samma sätt som vi. Men vi har tyvärr blivit måltavla för ett antal seo-killar som kritiserar oss frekvent. Det är lite larvigt att tro att vi inte skulle leverera en kanontjänst och ha nöjda kunder när vi arbetat med detta i nio år och aldrig gått bättre än idag.

Ola Eriksson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt