Aftonbladet: ”Instant articles verkar uppskattas av användarna”

2015-12-18 15:23 Erik Wisterberg  
Aftonbladet och Expressen testar Instant articles. Foto: Pressbild från Facebook.

Efter två veckor med Instant articles – här är kvällstidningarnas första recension.

Dagens Media kunde redan i mitten av november avslöja att Aftonbladet och Expressen skulle finnas med bland de svenska medieföretag som blev först med att testa Facebooks omdiskuterade tjänst Instant articles.

I början av december bekräftade Facebook uppgifterna. Från start var Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan, Nyheter 24, Aller Media, Kit och Stampen med i Facebooks testrunda på den svenska marknaden.

I dag har Instant articles rullat i exakt två veckor i Sverige. Expressen har valt att testa med sitt utrikesmaterial från Expressen Geo.

– Vi har inte gått ut med jättemycket material än så länge. Vi testar oss fram för att se hur det fungerar, säger Johanna Odlander, editionschef för sociala medier på Expressen.

Johanna Odlander. Foto: Expressen.

Har ni märkt ifall materialet i form av Instant articles får bättre spridning än annat material?

– Det är för tidigt för att göra någon vettig analys av det.

Johanna Odlander bedömer att en första utvärdering kan göras i början av nästa år. Hennes spontana intryck är dock att Instant articles fungerar bra.

– Det är väldigt snyggt och användarvänligt. Vi vill fortsätta att testa för att se hur materialet läses.

Aftonbladet har valt att i begränsa sig till opinionsmaterial i sitt test av Instant articles, såsom ledare, kultur, debatt och kolumnister.

Ingångsvärdet är att den typen av innehåll mår bäst av att vara fritt och konsumeras på alla tillgängliga plattformar. Däremot hålls nyhetsmaterialet borta från Instant articles.

Ehsan Fadakar. Foto: Aftonbladet.

Ehsan Fadakar, chef för sociala medier på Schibsted Sverige, tycker också att det är för tidigt för att dra några slutsatser om hur Instant articles fungerar.

– Vi har knappt kört i två veckor och behöver mer data för att göra en rättvis analys, säger han.

Även Ehsan Fadakar lyfter fram fördelarna för Facebookanvändarna.

– Instant articles verkar uppskattas av användarna, men det är oklart om det uppskattas av våra läsare. Man tappar en hel del av det som gör publicisten unik, men det finns många andra fördelar. Jag är övertygad om att Instant articles är här för att stanna. Däremot krävs det nu att vi tar fram landningssidor som är snabbare än de är i dag. Vi är snabba på Aftonbladet.se, men nu behöver vi ta nästa steg.

Instant articles innebär i korthet att mediernas material publiceras direkt på Facebook för mobilanvändare (Iphone och Andriod).

Facebook erbjuder kortare laddtid och ett gränssnitt speciellt anpassat för Facebook. Medierna kan antingen sälja annonser själva i anslutning till materialet och behålla intäkterna, eller låta Facebook sköta annonsförsäljningen. För det tar Facebook i nuläget 30 procent av intäkterna.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt