Ad blockers ökar i raketfart – når snart mobilen

2015-08-11 10:00 Kristin Djerf  

Användandet av ad blockers har ökat med 41 procent det senaste året. Snart blir det enklare att blockera annonser även i mobilen.

Användandet av ad blocker-mjukvara har skjutit i höjden det senaste året, och innebär ett reellt hot mot annonsintäkterna på nätet.

Enligt en färsk rapport kostar ad blockeringen världens webbpublicister i år totalt 22 miljarder dollar, drygt 190 miljarder kronor, i uteblivna annonsintäkter.

Rapporten, genomförd av Adobe tillsammans med det irländska internetannonsföretaget Page Fair, som hjälper företag att komma runt ad blockers, visar att det globala användandet av ad blockers ökat med 41 procent på ett år. Mest drabbade är spelsajter och sociala medier.

Än så länge används ad blocker-mjukvara främst för datorer, men även i mobilen ökar möjligheterna att blockera annonser i det nya operativsystemet iOS9 som lanseras i höst.

Sverige är ett av de länder med flest ad blockers. Enligt Adobes använder 2,2 miljoner personer i månaden, eller 25 procent av de svenska internetanvändarna, mjukvara som blockerar annonser.

I USA och Storbritannien ligger användandet på 15 respektive 21 procent, medan Polen och Grekland toppar listan med drygt 35 procent ad blocker-penetration.

I Storbritannien har användandet ökat med hela 82 procent från juni 2014 till juni 2015.

Så ökar ad blocker-användningen i Sverige:

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt