Acast öppnar för reklam i podden

2014-04-28 10:49 Kristin Djerf  

Acast lanserar ny tjänst som möjliggör länkar, bilder och reklam i podcasts. Värvets Kristoffer Triumf är med från start.

Men den nya tjänsten, som tagits fram av svenska Acast, blir det möjligt att integrera länkar, bilder och videoklipp till sin podcast. Det innebär bland annat nya möjligheter till reklam i poddarna.

Reklammöjligheten, och att ge podcastarna ekonomiska möjligheter att satsa på sina produkter, är en av de främsta anledningarna till att Acast tog fram sin tjänst, säger Johan Billgren, grundare och utvecklingschef på Acast, till Dagens Media.

– I dag utgörs reklamen i poddar i princip av ett sponsorbudskap, och det är svårt att skilja mellan vad som är redaktionellt innehåll och vad som är kommersiellt. Det håller inte i längden, när podcasten växer och blir mer av ett massmedium, säger han.

Med Acasts tjänst, där dynamiska ljudfiler placeras på lämpliga platser i poddinspelningen, framstår det tydligt vad som är reklam enligt Johan Billgren. Annonsörerna kan även välja att kombinera ljudfilen med bilder och länkar för de lyssnare som använder Acasts mobilapp.

– Dessutom kommer vi åt poddarnas backkatalog och kan lägga in aktuellt reklam i dem, så att att de som gör podcasts kan få intäkter även på det som skapats tidigare.

Tjänsten innebär även att annonsörerna får veta hur många som har tagit del av budskapet, något som inte varit möjigt i poddar tidigare. Än så länge får de veta hur många som lyssnar, när på dygnet och var i landet de befinner sig. I appen går det även att få veta hur många som klickat sig vidare.

– Vi kommer att utveckla tjänsten och jobba mer med targeting, säger Johan Billgren.

20 podcasts är med i Acast från start, däribland Värvets Kristoffer Triumf som hyllade tjänsten i sitt senaste program.

Även Till slut kommer någon att skratta, med Soran Ismail, och Geniförklarat använder Acast.

– Geniförklarat hade egentlig lagt ner, men säger att Acast var en anledning till att börja igen, säger Johan Billgren.

Även bland mediebyråerna har intresset för Acast varit stort säger han. Mediacom var med vid lanseringen med en kampanj för Sony Mobile.

– Podcasts har funnits ett tag nu men det finns ett behov att kunna visa upp riktig data för annonsörerna. Annars är det många som inte kommer vilja investera, säger Johan Billgren.

Han tror att det även internationellt finns behov av en tjänst som Acast.

– Vi har internationella ambitioner på sikt, men jag kan inte säga när. Först ska vi känna av hur det blir på den svenska marknaden.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt