8 sök-trender som du bör ha koll på under 2016

2016-02-09 15:11  

Sök spås gå om tv – och bli enskilt största annonskanal. Här listar sökexperten Christian Rudolf förändringarna du måste ha koll på.

Googles omsättning under 2016 kommer vara ungefär 75 miljarder dollar. Värdet av deras ekosystem är flera gånger större.

I Sverige kommer Google under 2016 omsätta cirka 5 miljarder kronor, på en mediemarknad som är värd cirka 35 miljarder.

Givet detta är det inte lämpligt att sticka huvudet i sanden och bara titta på antalet konverteringar man har i Google Analytics. Man bör även lyfta blicken och se vad som komma skall, så att man i bästa fall kan kontra och i sämsta fall hitta något att hålla sig i. Nedan finner du mina spaningar kring Google, sök och sökmotoroptimering inför 2016.

1. Accelerated mobile pages (AMP)

Detta är Googles variant av Facebook instant articles, och Google kommer börja köra ut detta hårt under 2016. Den snabba förklaringen till dessa tjänster är att internetjättarna vill hosta mediebolagens innehåll på sina servrar, så att de kan kontrollera användarupplevelse och intäkter. AMP är dock betydligt snällare än FB instant articles. Man har ingen ambition i dag att ta av mediebolagens intäkter (FB vill ha kring 30%). Google poängterar att det är för att förbättra den mobila upplevelsen av innehåll för Googles användare.

För en gångs skull tror jag på Google när de säger att de primärt inte är så intresserade av publicisternas intäkter. Men det är för att jag egentligen tror att Google har en mycket värre plan. Om Google långsiktigt kan vänja användarna vid att de får en bättre användarupplevelse via Google än hos en publicist, kommer användarna skifta beteende till Googles fördel och till publicisternas nackdel. Skulle man lyckas med detta kommer många publicister önska att man kunde betala Google 30 procent av intäkterna. Givet hur illa många mediebolag behandlar sina användare så är det inte alls omöjligt att Google lyckas med detta.

Om du vill se Googles uppvärmning inför AMP kan du i mobilen göra en sökning på ”nyheter” och se den nya upplevelsen där. Det är bara content hostat på en Google-server som saknas för att det skall vara en riktigt trevlig upplevelse.

2. Https-geddon

Under 2015 lanserade Google ”Mobilegeddon”. Man ville en gång för alla tvinga ekosystemet att göra anpassningen till mobila användare och därmed förbättra upplevelsen av Google.

Man sa till internet att om ni inte gör era webbsidor mobilvänliga, då får ni en sämre ranking. Alla började omedelbart bygga mobilvänliga webbsidor. Samma sak kommer hända med https under 2016, därav namnet Https-geddon.

I augusti 2014 sa Google att alla som inför https kommer få en liten fördel i Googles sökresultat jämfört med dem som inte har https.

Det var moroten, och under andra halvåret av 2016 kommer piskan. Man kommer säga till internet att om ni inte inför https, kommer ni få en sämre ranking.

Den officiella anledningen är att https kommer vara en säkrare upplevelse än http. Googles egentliga anledning är att om fler sidor har https, kontrollerar de mer av ekosystemet. Med https blir internet ett mer slutet system. Krypteringen gör det svårare att fånga upp data som kan användas kommersiellt, till exempel användarnas sökmönster.

Christian Rudolf.

3. Sämre annonsmärkning – fler klick

Ett av de enklaste sätten att få fler användare att klicka på annonser är att få annonser att inte se ut som annonser. Ni som är vana användare av Google känner säkert igen den gula annonsmärkningen för en Adwords-textannons. För Google Shopping-annonser visas dock inte en gul annonsmärkning, utan en grå liten text – se bilden ovan. Skillnaden mellan den gula pluppen och den grå texten är dramatisk.

Ett annat exempel är deras tjänst för att hitta resor, som ligger under textannonserna på många reserelaterade sökord. Även denna har en liten grå annonsmärkning. Lägg märke till att bilderna är från en desktopsökning. Gör man mot­svarande sökning från en mobil­telefon och är 40+ som jag, är det ännu svårare att förstå att man faktiskt klickar på en annons.

Det gäller inte heller bara gamlingar som mig, utan även unga vad man kallar ”digital natives” har svårt att se vad som är en annons och inte i ett sökresultat. Under 2016 lär det inte bli lättare att förstå vad som är en köpt plats i Google. Mer grått och smått när det gäller annonsmärkning från Google.

4.  Google gör lokala sökningar helt betalda

I somras gjorde Google en stor uppdatering avseende lokala sökningar. För er som inte vet vad en lokal sökning betyder är den snabba förklaringen att det finns ett ord för en geografisk plats i sökningen, till exempel ”naprapat Täby”. Enligt Google själva mot- svarar detta omkring 40 procent av alla sökningar som görs.

Google lanserar vad man kallar ett trepack, se bilden nedan, som på mobilen är en bra användarupplevelse.

Under sommaren testade Google lokala annonser i San Francisco med ett annonsformat som är väldigt likt trepacket, se bilden ovan. Givet att lokala sökningar är ett så pass stort beteende i Googles ekosystem, kommer de att rulla ut en annonslösning som förvandlar det lokala trepacket till ett annonsformat.

5. Google Shopping visas på fler sökningar

I USA driver Google Shopping (PLA) 32 procent av alla Adwords-klick till e-handlare. Google Shopping-annonser är något dyrare än textannonser, annonserna har högre CTR och trafiken konverterar något bättre än den från vanliga textannonser. Detta är ett recept för att Google skall öka det formatet. De och deras kunder tjänar helt enkelt bättre.

Det jag tror kommer hända under 2016 avseende bilder och Google Shopping är:

Google Shopping-annonser på många fler brandsökningar

Många fler brands kommer få PLA-annonser på sina varumärkessökningar. Till höger har ni en för Canada Goose. Varumärkessökningar är kommersiellt väldigt värdefulla och företag lägger mycket pengar på att skapa efterfrågan på sitt varumärke. Detta är en utmärkt plats för Google att driva upp klickpriser och leverera mycket värde till sina annonsörer, då trafiken konverterar mycket väl.

Google Shopping på många fler ställen i Sverige

En anledning till att Google Shopping ännu inte tagit fart i Sverige är att annonserna ännu inte visas för så många sökord som i till exempel USA. Det kommer att ändra sig under 2016. Här bredvid ser du PLA-annonsering för vad man brett kan kalla ”fotosegmentet”. Bilden visar tydligt hur få relevanta ord i den nischen som har bildannonser.

Även inom segment som redan har mycket plats för Google Shopping kommer detta att få mer utrymme.

Google Shopping med större bilder

Större bilder driver högre CTR, bättre konvertering och knuffar organiska resultat längre ned. Allt detta ökar Googles vinst och ger i det här fallet troligen en bättre användarupplevelse. Så det kommer!

6. En push inom native marketing

I mediebranschen är native marketing ett hett ämne. Det är ett effektivt annonsformat och ett annonsformat som inte stoppas av adblockers. Nu är inte adblockers ett stort problem för Google, däremot vill Google gärna vara med och påverka alla delar av mediebranschen. Exempel på detta är en funktion man tog fram till Adsense publishers, Matched Content, som hjälper dessa publishers att visa mer relevant innehåll för sina besökare och därmed öka antalet views och time on site.

Den funktionen har inga annonser, men det är lätt för Google att via Adsense-systemet koppla på annonser och få ut denna funktion till många miljoner webbplatser. Adsense är en del av Googles annonsnätverk och det är det största annonsnätverket på internet.

Anledningen till att man valde att bara lansera det som en funktion, utan att lägga på annonser, är att det var enkelt. Under Q2 var det mycket prat om att Outbrain skulle göra en IPO, och funktionen ni ser ovan är nästan en identisk kopia av en av deras produkter. Google ville bara visa vem som egentligen bestämmer i segmentet och säkerställa att eventuella värderingar blev lägre och därmed ge en mindre mängd investeringar till framtida konkurrenter inom native marketing.

Under 2015 lanserade även Doubleclick ett annonsformat för native för mobilannonser. Google har alltså redan krattat manegen för ett större produkterbjudande inom native. Det som jag tror håller dem tillbaka är att från ett Google-perspektiv är native ännu inte värt så mycket pengar, och även Google måste prioritera i sina resurser. Jag tror 2016 är året då det kommer något lite större erbjudande inom native – mobilt så klart.

7. Börjar prata app-indexering

Sedan ”Mobilegeddon” kan Google indexera innehåll i en app och välja att visa detta innehåll när till exempel användare av din app googlar och det finns relevant innehåll i din app. Då användandet av appar ökar dramatiskt, kommer SEO-branschen snart börja skapa produkter/tjänster kring app-indexering för att börja exploatera den nya möjligheten som Google skapat.

8. Från  länkar till beteende

En av de stora snackisarna inom SEO utomlands under 2015 har varit spekulationer kring hur Google använder faktiskt användarbeteende för att hjälpa till att definiera vad som är viktigt. Jag har varit skeptisk till detta och tagit diskussionerna med en nypa salt men ändå följt dem med stort intresse. Anledningen till min skepsis är mängden spam som man fortfarande ser i de skandinaviska indexen. Om nu användarbeteende vore en faktor att ta hänsyn till, varför fortsätter Google att leverera resultat fulla med spam? (En möjlig tolkning är så klart att Googles användare är nöjda med spam.)

När man bygger relevansalgoritmer kommer man till en punkt där varje extra timme som man lägger på att förbättra algoritmen genererar ett väldigt litet kvalitetstillskott. Sättet att hantera detta är att sluta förbättra algoritmen och i stället leta upp nya datakällor att addera. Ur det perspektivet är användarbeteenden en helt naturlig sak att lägga till i algoritmen. Google sitter dessutom på stora datakällor kring användarbeteenden, alltifrån CTR i sökresultat till hur internet används via Chrome.

Vi vet ännu inte om de använder användardata, det är svårt att bevisa för utomstående, men det är logiskt för Google att börja göra detta. Har det inte redan hänt, kommer det att hända under 2016.

Christian Rudolf

Driver Topdog, en SEO-byrå som hjälper företag att effektivisera sälj och kommunikation med hjälp av SEO.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>