Wikileaks och Expressen i nytt storbråk

2012-03-06 15:01 Dante Thomsen  

Efter att Expressen tackat nej till att möta Wikileaks i SVT Debatt på torsdag har ett nytt storbråk blossat upp. Nu anklagar organisationens talesperson Kristinn Hrafnsson Expressen för att fabricera bevis.

– Jag fick höra att Expressen bara ville komma om Julian Assange var där, vilket är löjligt. Alla vet att han inte kan resa. Jag var däremot redo att ta debatten. Det är viktigt att sanningen kommer ut, men Expressen är inte tillräckligt modiga.

Kristinn Hrafnsson är märkbart upprörd när dagensmedia.se når honom. I morse fick han beskedet att Thomas Mattsson tackat nej till att medverka i SVT Debatt, där uppgifterna om en planerad smutskastningskampanj mot Sverige skulle debatteras.

Varför Expressen tackade nej till debatten har han sin egen teori om.

– Det här ett bevis på att de har dåligt samvete för den kampanj som tidningen har bedrivit mot Wikileaks. De har påstått att vi bedriver en smutskastningskampanj mot Sverige och att vi kartlägger svenska journalister, men har inte kunnat publicera några bevis. Nu skäms de.

Thomas Mattsson ger inte mycket för utspelet.

– Wikileaks söker bara uppmärksamhet för sina teorier om en komplott iscensatt av regeringar och redaktioner, men jag behöver inte ge Wikileaks talesperson en scen för sådana falsarier. Jag är chefredaktör för Expressen och om Wikileaks ledare, Julian Assange, vill debattera nyhetsjournalistik med mig så möter jag gärna honom i en SVT-studio, säger Thomas Mattsson till dagensmedia.se.

Kristinn Hrafnsson kontrar med att anklaga Expressen för att ha fabricerat bevismaterial i samband med tidningens publiceringar om Wikileaks.

– Antingen det, eller så har de blivit lurade av en bedragare. De påstår att de kan bevisa smutskastningskriget med ett hemligt Wikileaks-PM, men än så länge har jag inte sett något PM, trots att jag bett dem publicera det.

"Trams", replikerar Thomas Mattsson.

– Man börjar ju bli luttrad, men Wikileaks ljuger om Expressen också i Kristinn Hrafnssons debattartikel på SVT:s sajt. När Ullman PR erbjöd oss en text signerad av Wikileaks talesperson tackade vi ja, men med förbehållet att den skulle innehålla en ursäkt, eftersom Wikileaks påstått att vi aldrig talat med dem om "Bildt-dokumenten" trots att vi till och med i tidningen publicerade en bandinspelad intervju med just Kristinn Hrafnsson.

När dagensmedia.se frågar Kristinn Hrafnsson om det inte ligger någon sanning i att organisationen ska ha kartlagt svenska journalister blir han irriterad.

– Det är absolut felaktigt. Anklagelserna är så löjeväckande och absurda. Varför i hela friden skulle Wikileaks kartlägga svenska journalister? Tänk bara på det. Julian Assange vill ha stöd av Sverige, varför skulle han då göra landets journalister till sina fiender? Det hela har börjat likna en Kafka-process.

Du låter upprörd?

– Jag har arbetat som journalist i tjugo år och vet att vi har både en stor makt och ett stort ansvar. Därför blir jag upprörd när kollegor använder sin position för att hitta på saker eller är lättlurade. Det irriterar mig väldigt mycket, säger han och fortsätter:

– Hade det varit en brittisk tabloid som publicerat de här uppgifterna hade jag inte blivit förvånad. Jag trodde vi hade högre standard i Norden. Därför är det extra illa.

Expressen är däremot inte den enda tidningen som Wikileaks svingat mot sedan Julian Assange först greps misstänkt för våldtäkt.

– I helgen anklagade Wikileaks Le Monde, El Pais, The Guardian och The New York Times för att vara "korrupta" och i sin debattartikel så falskciterar talespersonen nu också Expressen. Man kan inte ta allt detta seriöst, det är ju som om CIA spelar Wikileaks ett spratt genom att göra alla dessa galna utspel i organisationens namn, säger Thomas Mattsson.

* Den debattartikel som hänvisas till är publicerad på SVT Debatts sajt. Artikeln skickades först till Expressen som dock tackade nej.

Kristinn Hrafnsson

Kristian Hrafnsson arbetade som journalist i drygt tjugo år. 2004, 2007 och 2010 utnämndes han till årets isländska journalist.

Han har bland annat arbetat för tv-kanalen Stöð 2 och public service-bolaget RUV.

I juli 2010 fick han sparken från RUV och började istället arbeta för Wikileaks.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt