Världens medier använde Avpixlat som källa i artiklar om Rinkeby-bråk

2016-03-02 10:42 Fredrik Svedjetun  

Nyhetsmedier i Australien, Storbritannien och USA rapporterar om att ett nyhetsteam från ”60 Minutes” attackerades och misshandlades av ett gäng ”maskerade afrikanska män” i Rinkeby. Polisen i Sverige ställer sig dock frågande till uppgifterna.

"Teamet hann knappt komma till Rinkebyplan innan det small till”, skriver Jan Sjunnesson på den främlingsfientliga sajten Avpixlat i den artikel som utgör källa för världens medier.

Australiensiska ”60 Minutes” var i Stockholmsförorten som en del i arbetet med att rapportera om de stora flyktingströmmarna i Europa.

Enligt sajten uppstod bråk som resulterade i att en av männen körde över en kameramans fot. Senare ska en grupp ”unga afrikanska maskerade män” dykt upp. En fotograf ska då ha attackerats och fått ”ett slag över munnen med knuten näve så att blodvite uppstod”. Avpixlat skriver vidare att en burk ska ha kastats in i kameran och en annan fotograf ska ha blivit ”slagen rätt över hakan så att en tand lossnade”.

Några av de medier som rapporterade om händelserna i Rinkeby – efter att ha tagit del av Avpixlats artikel – är Sydney Morning Herald, Daily Mail, Washington Times och The Courier Mail.

I Sverige har DN, SvD, Nyheter24 och engelskspråkiga The Local rapporterat om nyheten.

Polisen uppger att de inte känner till något om att ”60 Minutes”-teamet ska ha blivit slagna under sitt besök i Rinkeby. Däremot ska en av ungdomarna ha kört över foten på en person i teamet med bil.

– Men det är svårt att bevisa att det skulle vara uppsåtligt. Ungdomarna var inte kvar. Och det är ju vi som ska bevisa det, säger Lars Byström, pressinformatör vid Stockholmspolisen, till SvD.

Polisen har valt att inte gå vidare med ärendet.

Australiensiska SMH.com.au var ett av de nyhetsmedier som berättade om händelsen igår, och då uppgav att Channel Nine – kanalen i vilken ”60 Minutes” sänds – samarbetade med Avpixlat om storyn.

Det fick James Savage, chef för The Local att Twittra till SMH:s reporter.

Efter att artikeln ändrades har The Sydney Morning Herald också publicerat en uppföljning.

I artikeln skriver tidningen att polisen har lagt ner ärendet om händelserna i Rinkeby, samt att Channel Nine dementerar att de har samarbetat med Avpixlat.

– Vi förnekar bestämt alla påståenden om att vi var i maskopi med den här organisationen. Vi bara intervjuade dem i ett försök att få alla sidor av historien, säger en talesperson för kanalen till The Sydney Morning Herald.

Channel Nine har dock tidigare uppgett att Avpixlats beskrivning av själva händelserna i Rinkeby var ”korrekta”.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt