Utomhus ökar – med 20 procent

2016-10-11 09:34 Hanna Frick  

De totala medieinvesteringarna backade i september – samtidigt har förflyttningen från print till digitalt stannat av.

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade under september med 2,1 procent jämfört med samma period föregående år, visar Mediebyråbarometern.

Utomhusreklam, radio, internet och fackpress hör till vinnarna, medan övriga kategorier uppvisade en negativ tillväxt.

Investeringarna i utomhus ökade i september med 20,2 procent, ackumulerat hittills i år är ökningen 12 procent.

– Kategorin utomhus går mycket starkt och investeringarna kommer sannolikt att fortsätta öka i och med de nya digitala skyltarna som installeras ovan jord nu i oktober, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

Totalt förmedlades under september mer än 1,2 miljarder kronor.

Även internet ökade under september, dock inte i samma takt som tidigare.

– Vi kan konstatera att förflyttningen från tryckta till digitala medier har mattats av. Denna utveckling har kunnat skönjas under de senaste sex månaderna, vilket även bekräftas under september, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges mediebyråer i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Printmedierna tappar endast 6,5 procent under september, medan internet endast ökar med 2,7 procent.

Bio backade kraftigt i september, med 26,6 procent.

Den mediekategori som har minskat allra mest hittills i år är DR/Annonsblad som uppvisar en negativ ackumulerad tillväxt på 28 procent.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt